Geplaatst door: ® Elise 
, Datum:
01.12.2025 08:29
Wat vragen aan Bretagnekenners... Wij zijn tot nu toe vaak in berggebieden geweest en vinden het heerlijk als je niet tussen de massa's mensen wandelt en kampeert. Nu trekt Bretagne me vanwege de ruige rotskust. Op de plaatjes op internet en camping websites zie ik geen overvolle wandelpaden en strandjes, maar hoe is dat in het echt? Bretagne is goed aan te rijden, dus kan me voorstellen dat het er in het hoogseizoen druk is. Wij zijn nog aan het hoogseizoen gebonden en hebben volgend jaar ook middenin vakantie. Kan iemand mij daar meer over zeggen en eventueel specifieke mooie plekken aanwijzen?
En kun je daar in zee kanoën of is het daar te wild voor? We hebben nl eigen kano's die mee kunnen.
Is het binnenland van Bretagne ook mooi/interessant? Omdat wij voornamelijk berggericht zijn lijkt het me al gauw wat saai. We wandelen veel, fietsen niet.
3 kids tussen de 15-11 jaar, maar animatie liever niet dan wel.
Trekken is helaas geen optie ivm grote vouwwagen.
Ik zit steeds te kijken naar de onderkant van het schiereiland Crozon. Camping les pins lijkt me wel wat. Hoeft niet direct aan het strand te zijn. Campingtips welkom, graag dichtbij mooie rotsige, wilde omgeving.
Alle tips welkom, ik ben uiteraard ook zelf aan het zoeken, maar de plaatjes zijn soms zo anders dan in het echt...
Alvast bedankt.
Enne, heb AI nog niet gevraagd haha... Ik heb liever eerst mensenervaring...
Fijne dag!
Geplaatst door: ® Wim6 
, Datum:
01.12.2025 10:14
Beste Elise,
Ik ben op een camping op 300 m. van de kust geweest; ongeveer 15 km. ten westen van Brest.
Een rustige baai met zandstrand en in het achterland en naar het westen veel te zien; Brest is ook de moeite waard.
Een camping zonder animatie, in het voorjaar en najaar niet druk; 's zomers ?
Royale plekken.
Camping Municipal 'Plage de Portez' in Locmaria Plouzane
met vriendelijke groet, Wim.
Geplaatst door: conny 
, Datum:
01.12.2025 11:18
Misschien heb je hier wat aan:
www.france-voyage.com
www.bretagne-vakantie.com
www.wandelmagazine.nu/artikel/dit-zijn-de-5-mooiste-wandelroutes-van-bretagne
www.montsdarreetourisme.bzh/randonnees
Noord kust tussen Frehel-Dinard/Saint Malo.
Zuid (Vannes ( misschien kanoën, durf ik niet te zeggen).
Zeker ook het binnenland, om te wandelen in mysterieuze bossen (Huelgoat en omgeving/ Monts d'Arree).
Leuk en interessant om te lezen het boek:Het echte Bretagne (geschreven door Tineke Zwijgers; www.tinekezwijgers.nl)
Bretagne is heel divers en niet te vergelijken met berggebieden, maar wij vinden het er fantastisch!
Moeilijk kiezen als je i.v.m. de vouwwagen niet zo mobiel bent.......
Veel plezier in ieder geval.
Geplaatst door: Jack
, Datum:
01.12.2025 11:45
Camping-frankrijk.nlCamping Domaine de Lanéros in PleubianAlles wat u wilt weten over deze camping in Côtes d'Armor
Wij vinden absoluut de noordkust het mooiste , misschien is dit iets ? Leuk om o.a over die lange landtong te lopen. Je kunt zelf al selecteren op de campings, die grote met allerlei toeters en bellen zijn natuurlijk hardstikke druk.
Wij zelf als 70 + kiezen altijd voor een kleine camping .....maar gelukkig....hoeven nooit in het hoogseizoen.
Lopen veel en wisselen berggebieden en de westkust van FR met elkaar af waarvan dit deel van Bretagne absoluut onze voorkeur heeft. Fijne tijd !!!
Geplaatst door: frank 
, Datum:
01.12.2025 20:03
Bretagne kent een paar toeristische plaatsen aan de kust zoals bijvoorbeeld Carnac (Geweest, nog net niet over de top maar vast niet wat jullie zoeken), Sarzeau, Perros-Guirec, Brignogan-plage en Erquy. Maar qua drukte niet te vergelijken met de populaire plaatsen aan de Middellandse zee, de Vendee en Les Landes.
Er zijn echter zat kleinere kustplaatsjes te vinden waar het niet druk is. Kust en wandelen aan de noordkant is wat mij betreft vele malen mooier als aan de zuidkant. Zelf goede herinneringen aan Pleneuf-Val André, redelijk gevuld met Fransen in het hoogseizoen maar prima te doen, ruimte zat op het strand, bij mooi weer prima vanaf het strand te kanoeen en je loopt zo het bekende wandelpad de GR34 op. Binnenland wat meer richting het westen is veel ruiger en gevarieerder als aan de oostkant.
Verkijk je niet op het aanrijden, naar Carnac is bijna 1000 km vanaf Utrecht en komt ongeveer overeen met een ritje naar de Ardeche, wegen zijn wel stukken rustiger zeker als je de kustweg langs Calais neemt maar dan komt er nog wel een kilometer of 70 bij.
Geplaatst door: Nico 
, Datum:
03.12.2025 12:50
Even getriggerd door de kanowens. Bretagne heeft een enorm mooie kustlijn met veel rotsen. De getijdestroom kan echter heftig zijn. Soms zelfs gevaarlijk, als je niet zo goed weet wat je doet en voorbereid bent. Ook is het weer (en dus de wind) nogal onvoorspelbaar. De Golf van Morbihan kan mogelijk een uitkomst bieden. Mijn advies is om ter plekke een boot te huren bij de kanoverhuurders en op 'stage/ initiatie' te gaan. Hierbij ga je onder begeleiding op pad. Een tourtocht heet overigens een balade.
Geplaatst door: ® Elise 
, Datum:
03.12.2025 13:59
Dankjewel voor alle tips tot zover.
Aan de noordkant zoeken dus. De ruige rotsen trekken me meer dan de zandstranden. We wonen zelf in Zeeland, dus gaan niet persé voor een strandvakantie.
Kano's thuis laten is geen probleem, we namen ze tot nu toe alleen mee als we dichtbij een meer zaten. Kustwater is weer heel anders, wij wonen in Zeeland en hier op de Oosterschelde is het ook niet fijn kanoën met de gewone kano's. Zeekayak is verkocht inmiddels. We kijken dan ook per vakantie of ze meegaan.
Ik ga alles eens bekijken en lezen.
Tips blijven welkom uiteraard!
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
04.12.2025 15:54
lannionsportsnature.bzh
Wij hebben een paar jaar geleden met een gids op zee gevaren. Was erg leuk. Wij hebben ervaring met wildwater, maar dit is toch een andere tak van sport. Wij stonden toen op camping Dourlin op Île Grande. Daar vandaan ook nog een driedaagse rondwandeling gedaan, deels over de GR34.
Nog een mooi plekje om te wandelen: de Vallée de Traouïero
Voor wandelen is de omgeving van Huelgoat heel geschikt, zoals al eerder genoemd werd.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
06.12.2025 10:51
Berggebieden moet je van je lijstje skippen als je naar Bretagne gaat. Ook het idee dat het dichterbij zou zijn dan andere populaire gebieden gaat niet helemaal op, dit geldt vooral voor het 'begin' van Bretagne (t.h. van Saint Malo). In Bretagne moet je het vooral van de kust hebben. Wat niet wil zeggen dat overal het binnenland vlak is, bijvoorbeeld Finistere en ten noorden van Vannes heb je wel heuvels. Maar dat zijn dus heuvels en geen bergen. Nogmaals, vergeet bergen als je die kant op gaat.
Het mooiste is wat mij betreft een combi tussen de schitterende noordkust en de wat minder spectaculaire zuidkust, maar dan wel op de juiste plek. Idee om 1 week bij Erquy in de buurt te gaan staan, of iets westelijker ter hoogte van Plestin les Greves (hier vonden wij het wel rustiger dan rond Erquy). Rond Erquy en Plestin zijn er genoeg wandelingen te maken langs de kust. In het hoogseizoen loop je niet alleen op de wereld, maar bij Plestin vonden we het allemaal wel meevallen. Verder zijn de o.a. plaatsen Saint Malo, het Fort de la Latte, Dinan, Dinard en westelijker Morlaix en de beroemde rotsen bij Perros Guirec iets wat je zeker niet moet laten liggen als je daar zit. Ook de zgn. Enclos paroissial meer het binnenland in: zeker bezoeken. Wat op een aantal plekken ook leuk is: wandelen over de zeebodem naar een eilandje bijv Ile des Ebihens bij Saint Jacut de la Mer.
Ook leuk vonden wij het rond Auray en Vannes. Beide zeer leuke stadjes, Auray op een flinke heuvel. Hier heb je Golf van Morbihan, waar je kunt oversteken (boottocht, 10 min) naar het leuke eilande Ile des Moines, daar fietsen huren en het eiland verkennen. Wij vonden de kust bij Morbihan wel veel drukker dan in het noorden.
Rij overigens naar (Noord) Bretagne zeker via Amiens/ Rouen, want rustiger en mooier (heuvelachtiger) dan via Parijs.
Zit je in Zuid Bretagne en het is te doen qua afstand of als extra stop moet je zeker Nantes bezoeken. Hele leuke stad. Andere leuke steden voor 'onderweg' zijn Le Mans en Rouen, afhankelijk van het moment waar je de stop wil plannen.
Geplaatst door: ® JanMat 
, Datum:
11.12.2025 13:51
Wat een verademing om deze reacties te lezen. Deze persoonlijke wijze van schrijven bindt de lezers. Heb het helemaal gehad met die AI-rommel.