Aanraders voor een langere trip door Frankrijk?
Geplaatst door: ® NoahVis 
, Datum:
13.02.2026 11:19
Hoi allemaal! Ik ben nieuw op het forum, Noah hier.
De afgelopen jaren heb ik meerdere keren solo door het prachtige Frankrijk gereisd en gekampeerd, onder andere in de Ardèche, de Dordogne, rond Annecy en in de Provence. Elke trip brengt weer iets nieuws, mooie natuur, fijne dorpjes en dat heerlijke vakantiegevoel. Ik reis meestal alleen, omdat ik het fijn vind om even rust te hebben en echt van de omgeving te kunnen genieten.
Deze zomer wil ik wat langer de tijd nemen om nog meer verborgen plekjes te ontdekken. Daarom ben ik benieuwd, welke regio’s of campings raden jullie aan voor een langere reis? Alle tips zijn welkom!
Geplaatst door: Cor
, Datum:
13.02.2026 16:35
Misschien heel leuk is om de westkust af te zakken ( Beginnen in Calais) De kliffen kust met zicht op GB is prachtig ( Camping in Haute Esacalles heeft een prachtig uitzicht) , eventueel daarná rondje Bretagne ná Le Havre te hebben bezocht !!. Mooi is daarna richting Bordeaux ( óók heel mooi om te bezoeken) en daarna richting Pyreneeen en dát doorkruisen. En, ligt eraan hoeveel tijd en zin je hebt, door het midden terug. Viaduct Millau misschien. Fijne tijd.
Geplaatst door: Renee 
, Datum:
13.02.2026 19:04
Hoi Noah, wij hebben vorige zomer 2 mnd door Frankrijk getourd , via Normandië (binnenland, verrassend mooi!), Bretagne, ile d'oleron (aanrader), zij stapje naar de Dordogne, kust nabij Saint Jean de Luz/baskenland (supermooi) Pyreneeën, tarn, Provence/mont Ventoux, drome, midden Frankrijk, via België weer terug. Mooie ontmoetingen, super aardige mensen overal tegengekomen en genoten van de verschillende delen van Frankrijk. Als je de kans hebt, doen!
Geplaatst door: ® Elise 
, Datum:
13.02.2026 19:40
Wat gaaf! Zoveel mensen zoveel meningen... Ik zou beginnen in de Vogezen, Route des crêtes rijden met helder weer. Daarna echt de Alpen aandoen. Omgeving rond Alpe d'Huez bijv. Lac du Lauvitel, La Meije etc.
Daarna afzakken naar de bekende rode Gorges Daluis/Cians, zwemmen in de Clue d'Aiglun en daarna verder richting Verdon, wandelen en zwemmen in de kloof en het meer, de Tarn, Bretagne en Normandië.
Mooi rondje haha.. Of het haalbaar is weet ik niet ;).
Veel plezier met uitstippelen en reizen!
Geplaatst door: conny 
, Datum:
14.02.2026 11:01
Nog een paar suggesties:
Rondje Bretagne; via Normandië, Somme, Pas de Calais naar Nederland.
Cevennen (Cirque de Navacelle, Anduze, Uzes, Nimes), Petit Alpines (St. Remy de Provence, Camarque), nagenieten in Artemare (Camping le Vaugrais).
Nog een tip: Corsica (dit wellicht voor een volgende reis....)
Kijk ook eens: www.france-voyage.nl
Geplaatst door: frank 
, Datum:
14.02.2026 13:27
Lijkt er op dat je tot op heden wat meer in het zuiden hebt gezeten.
Wij hebben de laatste jaren wat meer in het noorden van Frankrijk rond gekeken met als voordeel toch wat rustiger en wat minder warm over het algemeen. Als ik voor mezelf nu een langer rondje zou maken wordt het: Elzas-Jura-Bourgogne-merengebied bij Troyes-Champagne-Aisne-Avesnois of Picardie in de buurt van Boulogne-Seine in de buurt van Rouen-Noordkust Bretagne-Binnenlanden Normandie-Loire-merengebied Troyes-Champagne-Avesnois.
De volgorde is mede bepaald door het geen zin hebben om de hele reis dozen Champagne mee te moeten zeulen :)
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
16.02.2026 17:58
Misschien ook wat verder kijken dan Frankrijk, als je toch de tijd hebt: Spaanse Pyreneeën. Het gebied bij Ordesa: vanuit Aínsa kun je de verschillende valleien ontdekken. En iets zuidelijker heb je de Sierra de Guara, een gebied met veel kloven en canyons.
De rondjes die wij de laatste jaren hebben gedaan (in een maand tijd):
1, Monthermé (Ardennes); le Sappey en Chartreuse (Isère, in het Chartreusemassief); Châtillon en Diois (Drôme, aan een minder toeristische zijrivier, de Bez); le Pont de Montvert (Lozère, aan de bovenloop van de Tarn, waar het minder druk is dan in de befaamde Gorges).
2, Langeac (Haute-Loire, aan de Allier), Aínsa (Spanje, Parque Nacional de Ordesa), Potes (Picos de Europa: het weer kan hier wel wisselvallig zijn), Saint Jean de Luz (Pyrénées Atlantiques), Montmorillon (Vienne, mooi oud stadje aan de Gartempe met een hele wijk gewijd aan boeken)
3, Saint Léonard des Bois (Sarthe, aan de gelijknamige rivier), Marcillac sur Célé (Lot), Beaulieu sur Dordogne, Telgruc sur Mer (Finisterre, aan de zuidkant van Bretagne), Île Grande (Côtes d’Armor, noordkust Bretagne, bij de rose granietkust)
Geplaatst door: ® NoahVis 
, Datum:
18.02.2026 10:57
Dank voor alle tips, echt leuk om te lezen!
Ik merk dat Bretagne en Normandië me het meest aanspreken. Daar ben ik nog niet echt geweest, en het idee van ruige kustlijnen, kleine haventjes en wat meer rust spreekt me erg aan.
Misschien combineer ik dat met een stukje binnenland, zodat het niet alleen kust is. De westkant lijkt me in ieder geval een mooie richting voor deze zomer.
Geplaatst door: Renee 
, Datum:
21.02.2026 14:55
Mocht je een bezoekje brengen aan st Malo, daar vlakbij ligt een vissersplaatsje, cancale, waar je in haventje oesters kunt eten. Die haal je bij een van de kraampjes, glas wijn is ook beschikbaar, opeten die je op de trappen bij t strand tussen alle andere gasten met prachtig uitzicht op zee.
Geplaatst door: ® Jan van I 
, Datum:
21.02.2026 15:45
Geplaatst door: Henny
, Datum:
21.02.2026 15:56
Mooi Normandie en Bretagne, wij komen er graag, vinden zelf de noordkust het mooiste, het ruwste, mooie al de eilandjes langs de kust, sommige kun je naar toe lopen via een landtong.
Als je in het uiterste noorden begint.....Calais is ook een bezoek waard met zijn mooie boulevard en lange wandelpier.
Boulogne sur Mer heeft elk jaar een mooi aangelegde aparte thema tuin in de oude ommuurde binnenstad . Deze stad heeft vele muurschilderingen, haal bij de VVV een gratis routebeschrijving.
Le Havre is ook absoluut een bezoek waard , óók hier een bijzondere stadswandeling, stad is heel modern. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Le_Havre ) .
En dan natuurlijk de Pont de Normandie........er is een grote P , daarna via een loopbrug kun je hoog boven lopen en heb je een prachtig uitzicht op de Seine. ( https://www.wegenwiki.nl/Pont_de_Normandie) Fijne tijd !
Geplaatst door: Henny
, Datum:
21.02.2026 15:59
Info Pont de Normandie werkt niet....jammer
Geplaatst door: ® Jan van I 
, Datum:
21.02.2026 16:52
Geplaatst door: conny 
, Datum:
21.02.2026 19:26
Bij St. Malo (Rothéneuf) : Les Rochers sculptés (330 beelden in de granieten kust uitgehouwen door een dove priester).
Als je in de buurt van Nantes komt: www.lesmachines-nantes.fr
Wandelen in het mysterieuze( keltische cultuur/mystiek) bos van Huelgoat.
Fijne reis!
Geplaatst door: Mathilda
, Datum:
22.02.2026 15:52