Waarom zijn zwemshorts vaak verboden in Franse zwembaden?
Geplaatst door: ® NoahVis 
, Datum:
04.03.2026 09:34
We gaan deze zomer waarschijnlijk weer naar Frankrijk en ik kwam iets tegen waar ik me eigenlijk altijd al over heb verbaasd.
Op veel campings en in gemeentelijke zwembaden lijken zwemshorts niet toegestaan te zijn en moet je een strakke zwembroek dragen.
Weet iemand waar die regel precies vandaan komt? Is dat echt een landelijke regel of bepaalt elke camping of zwembad dat zelf?
En hoe streng wordt daar meestal op gelet?
Ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die vaker in Frankrijk zwemmen.
Geplaatst door: Marijke 
, Datum:
04.03.2026 10:04
Hallo, dit is puur vanwege Hygiène meer niet. En ook Verplicht. Er zullen campings zijn die er wat soepeler mee omgaan, dat wel.
Geplaatst door: Diny 
, Datum:
04.03.2026 13:11
Is inderdaad een overheidsmaatregel. Je ziet soms mensen de hele dag in hun short lopen, sporten etc. Lekker zweten in alle hoeken en gaten en dan daarna met diezelfde broek in het zwembad springen. Is niet zo fris. De gedachte er achter is dat (de meeste) mensen meestal niet de hele dag in hun zwembroek rondlopen.
Maar (vooruitlopend op ander commentaar) ook daar heb je uitzonderingen op natuurlijk.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
04.03.2026 14:15
Het is inderdaad een wettelijke landelijke regeling. En er wordt op gecontroleerd. Hoe vaak is niet te bepalen. De ene regio is wat strenger dan de andere. Bij een overtreding van de wet ( en shorts is niet het enige, er is een dik boek vol met regeltjes, over hygiëne en veiligheid) volgt een gele kaart, 2e overtreding is oranje kaart, 3e overtreding is rode kaart, of te wel sluiting van het zwembad. Het ligt dus aan de eigenaar van de camping hoeveel risico's hij wil nemen. Sluiten van het zwembad is natuurlijk een groot verlies voor de camping.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
04.03.2026 19:53
Ach en dan zijn er nog sommige municipal zwembaden waar je een badmuts op moet. Twee jaar geleden nog meegemaakt. Overigens in veel andere gemeenten niet. Dit was een wat grotere plaats, Auxerre, met een werkelijk schitterend zwembad. Maar dus wel strakke zwembroek en badmuts verplicht. Bij de kassa stond een automaat waar je een badmuts voor 2 euro uit kon halen haha. Toch (ondanks zo'n ding op ons hoofd) heerlijk afgekoeld, het was 34 graden.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
05.03.2026 09:29
Ook zijn er figuren die onder de zwemshort nog hun ondergoed aanhebben. Niet zo fris dus. Ik heb persoonlijk niets tegen deze maatregelen
Geplaatst door: ® NoahVis 
, Datum:
06.03.2026 10:28
Interessant om te lezen. Ik had eigenlijk altijd gedacht dat het vooral een hygiëneregel van de zwembaden zelf was en niet per se overal wettelijk vastgelegd.
Wat mij ook opvalt is dat veel Fransen zelf bijna altijd zo’n strakke zwembroek dragen, terwijl toeristen vaak met zwemshorts aankomen. Misschien speelt cultuur daar ook een beetje mee.
Op campings waar wij zijn geweest werd er trouwens best streng op gelet. Mensen met shorts moesten zich echt omkleden voordat ze het zwembad in mochten.
Dan moet ik deze zomer maar weer mijn oude Björn Borg zwembroek opzoeken die al jaren mee naar Frankrijk gaat haha.
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
06.03.2026 12:56
Ik ben vrijwilliger medewerker/bestuurslid van het openlucht zwembad in ons dorp.
De eisen wat betreft hygiëne zijn extreem hoog. Met name de zorgt de vervuiling door organische stoffen ervoor dat er steeds meer moeite gedaan moet worden om aan de waarden te voldoen. Organische vervuiling wordt o.a. veroorzaakt door niet eerst douchen, het dragen van badkleding dat men ook voor het zwemmen al vaak draagt. Het dragen van onderbroeken onder een zwemkleding wordt ook steeds meer algemener. Dus een opeenstapeling van Organische stoffen die chloorafbreken en omzetten in tryhalomethanen.
Zelfs een dode vogel of muis kan er al voor zorgen dat toegestane waardes worden overschreden.
Ik wou dat wij net als de Fransen ook deze eisen zouden kunnen stellen.
Maar dan verkopen we geen kaartjes meer....... :(
Geplaatst door: Susanne
, Datum:
10.03.2026 06:43
Wat ik mij afvraag: Hebben ze dan niet de “strakke zwembroek” aan als onderbroek onder hun wijde zwemshort. Short doen ze uit vlakvoor ze het water ingaan en meteen weer aan als ze het water uitgaan. Dan gaan ze voetballen en dan weer een duik etc.
Blijft het effect uit hygiënisch oogpunt dan niet hetzelfde?