Gaskeuze en gebruik kookstel en bbq
Geplaatst door: ® m1ckvdl 
, Datum:
25.04.2026 01:08
Hoi allemaal,
Deze zomer gaan we voor het eerst kamperen met onze eigen tent (gezin met 2 kids). We hebben een Cadac 2 Cook Deluxe (kookstel) en een Cadac Safari Chef LP (bbq).
Ik heb eigenlijk twee vragen waar ik benieuwd ben naar jullie ervaring.
1. Hoe vaak gebruiken jullie op de camping twee toestellen tegelijk (koken en bbq)? Of gebruiken jullie meestal gewoon één en wisselen jullie?
2. Qua gasvoorziening twijfel ik tussen drie opties: 1x Campingaz 907, of 2x 904 zodat ik kan omwisselen als de een leeg is, of een Cadac Quad Power Pak met extra cartridges. Mijn twijfel zit vooral hierin: wat doen jullie als zo’n gasbron (bijna) leeg raakt op het moment dat je wilt koken of bbq’en? Wat werkt in de praktijk het meest relaxed?
Benieuwd hoe jullie dit doen.
Thanks.
Geplaatst door: S@ndra 
, Datum:
25.04.2026 07:38
Wij hebben zo iets als een Cadac maar van een ander merk. Je kunt er op grillen/barbecuen maar er kan ook een pan op. Daarnaast hebben wij een elektrisch kookplaatje. En een waterkoker en een warm houdbed.
Het is even een andere manier van koken maar wij maken dus gerust drie of vier warme dingen met twee pitten. Het fornuis met drie pitten uit de vouwwagen hebben we eruit gesloopt.
Meestal gaat het vlees op de barbecue en de aardappels en groenten op het plaatje. Na elkaar of om en om en dan tussendoor even warmhouden in bed. Of saus voor pasta of roerbak in de pan op de barbecue/grote pit en dan de rijst of pasta op het plaatje.
Sowieso wordt elk beetje water voorgekookt in de waterkoker. Camoinggaz is in verhouding best duur en voor stroom betaal je een vast tarief meestal. Voor ik begin met koken zet ik twee thermoskannen kokend water klaar. Is dat te veel dan gebruik ik het bij de afwas.
En verder eten we ook gewoon vaak maar twee warme dingen. Salade maar ook koud vlees. Rollade bijvoorbeeld van de traiteur afdeling van de supermarkt. Of gegrilde kip van de markt. (Frankrijk)
Succes met koken op de camping en een fijne eerste kampeervakantie!
Geplaatst door: S@ndra 
, Datum:
25.04.2026 08:02
Oh, en kamperen is best een sociaal gebeuren. Mocht het je nou gebeuren dat je gas op raakt tijdens het koken is er best iemand op de camping waar je even je pannetje kunt parkeren tot het gaar is. Gewoon vragen.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
25.04.2026 09:50
Wij hebben een Cadac city chef, en doen daar alles op. Grillen, bbq, en we gebruiken deze zelfs als oven. Wij hebben 2 tankjes campinggaz 904. Is de ene leeg dan sluiten we de volle aan, de lege wordt dan bij ons 1e bezoek aan de supermarkt weer omgeruild voor een volle.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
25.04.2026 14:51
Twee gastanks is wel handig. Volgens mij hebben wij een 907 - de grootste - en als reserve de 901. Die laatste is de kleinste, maar is alleen reserve, en wordt dus slechts tijdelijk gebruikt om de maaltijd tenminste te kunnen afmaken.
Geplaatst door: Diny 
, Datum:
25.04.2026 15:19
Geplaatst door: Mamamia 
, Datum:
25.04.2026 15:42
Wij huren meestal dus kunnen dan daar koken. We nemen dan een elektrische bakplaat of partygrill (campinggaz) mee.
We hebben ook een boot en kunnen daar binnen op 3 pits gastel koken. Partygrill gaat mee maar tegelijk gebruik ik eigenlijk nooit. (Alleen om satésaus te maken). We hebben altijd een reserve 1 pits brandertje met blikje mee.(ook handig voor de satesaus)
Kijk ook even hoeveel ampère je op de camping kunt gebruiken. Waterkokertje (action 1200 watt) lukt meestal wel is ook handig voor de afwas en eieren.
Geplaatst door: ® Janeway 
, Datum:
25.04.2026 21:03
Wij hebben een skottelbraai. Met daarop een pannenhouder. Als wij koken kook ik daarop eerst rijst/pasta oid. (aardappels nooit) Als het kookt zet ik het daarna aan de kant en hou het warm. Dan maak ik het gerecht en als dat klaar is dan giet ik pas de rijst/pasta af. Dus gebruik ik 1 systeem. Bij evt bbq oid. Koop ik gerust frietjes oid bij de camping en koop een salade bij de super. Geen 5 sterren menu's maar goed genoeg voor vakantie.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
25.04.2026 21:18
Skottel en alleen maar eenpansgerechten. Hebben altijd een wel een gasfles die we tijdelijk kunnen wisselen. Maar koken vraagt echt heel weinig. Hebben de 904 denk ik en daar doen we een aantal jaar mee als we alleen koken.
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
28.04.2026 21:58
2 mini lichtgewicht MSR gasbrandertjes die we in het gras zetten. We hebben ook nog benzinebranders, maar die zijn minder fijn af te stellen. Verder veel plezier van de COBB met meerdere functies: wok (=in feite een soort hapjespan; voor sausgerechten en bv paella), grillplaat, bakplaat (voor gratins). We hebben ook een pizzasteen, maar die vind ik minder goed werken (niet heet genoeg)