Geplaatst door: fam janse
, Datum:
31.05.2026 13:15
hallo,
even een vraag, als ik de route opzoek naar ons vakantieadres in Ardeche krijg ik dus de route via de A42 te zien en niet via A6 door Lyon heen. dit is zichtbaar in diverse routeplanners.
en ook alleen 1 optie
Is hier een speciefieke reden voor dat de routeplanners allemaal deze route via42 laten zien.
Kunnen/mogen we Lyon niet meer door ( rijden met caravan)
ik hoor het graag
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
31.05.2026 13:25
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat dit te maken heeft met de milieuzone.
Geplaatst door: ® Hans 555
, Datum:
31.05.2026 14:10
Vorig weekend zijn kennissen nog door Lyon gereden. Routeplanners geven meestal de snelste route aan en door Lyon kan het wel erg druk zijn, afhankelijk van het gekozen moment. Maar je kan rustig door Lyon rijden.
Geplaatst door: Karin 
, Datum:
31.05.2026 15:48
Gewoon voor vertrek goed nalezen wat je onderweg kunt verwachten:
Wegwerkzaamheden Frankrijk
A6/A7 Dijon - Valence in beide richtingen afgesloten bij Fourvièretunnel in Lyon
Van 29 mei 22.00 uur tot 1 juni 06.00 uur
Staat gewoon op de website van de ANWB
Geplaatst door: ® 72grande 
, Datum:
31.05.2026 19:12
Interessante kwestie, “door” Lyon. Ik ben in maart nog door Lyon gereden, over de oude A6/A7 die inmiddels M6 en M7 heten. “Door” Lyon is ooit mogelijk geworden door de aanleg van de Tunnel de Fourvière, onder de Fourvière heuvel door. De tunnel is opgeleverd in 1971, en in 1972 mocht ik er voor het eerst doorheen op de achterbank van de ouderlijke Ford Taunus. Die tunnel was toen, in de époque tout-auto, een symbool van de vooruitgang. De burgemeester van destijds, Louis Pradel, was er maar wat trots op en dat Vieux-Lyon tussen de rivieren Saône en Rhône behoorlijk gesloopt was leek niet van belang.
Ik ben dus ook aan die route gewend, maar het is wel goed om er soms over na te denken. Als er nu onder onze woonplaats een autosnelweg zou worden aangelegd, zouden we moord en brand schreeuwen. Maar op vakantie vinden we het wel OK om dwars door Lyon te gaan met vele duizenden anderen per dag. Het is maar om even bij stil te staan … vaak ook letterlijk trouwens. Maar feitelijk kan het nog.
Dit jaar ben ik gestraft voor mijn nostalgische keuze, want de limieten wijzigen nogal eens tussen 70 en 50. Bij Oullins-Pierre-Bénite (een stukje voorbij de samenkomst van de eerder genoemde Saône en Rhône) ben ik geflitst met 57 km/u (kosten 90 €). Dit laatste ter waarschuwing 😉
Geplaatst door: Toon 
, Datum:
31.05.2026 19:27
Als je het nu opvraagt, gaat de route weer dwars door Lyon. Ik snap de verwarring.
Geplaatst door: Pim 
, Datum:
31.05.2026 21:03
Donderdag j.l. 28/5 rond 12u door Lyon gereden met caravan. Max snelheid is 70 km. We konden met een gemiddelde snelheid van 40 km door Lyon heen. Het is druk maar zo lang het blijft rijden heeft het onze voorkeur boven de “oost-ring” met zijn vele op-en afritten waar telkens vrachtwagens willen invoegen. Voorheen waren Franse chauffeurs lunchen tussen 12 en 14u zodat de ring rustiger was. Maar nu er veel chauffeurs zijn uit het voormalige Oostblok is en blijft en ook tussen 12 en 14u druk.
Los van deze topic LYON is het voorgekomen dat wij diverse Aires (zowel met brandstof als zonder) moesten overslaan vanwege de bezettingsgraad door vrachtwagens en/of werkzaamheden aan de Aires.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
31.05.2026 22:46
Het doorgaande vrachtverkeer mag niet meer door de tunnels
Verder word er gewerkt en zijn er regelmatig afsluitingen en dan word je dmv signalering er op
Gewezen dat je via de ring moet rijden
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
01.06.2026 23:39
Als je dwars door Lyon wilt rijden moet je wel een milieu sticker hebben
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
02.06.2026 11:26
Een goed alternatief voor de drukke A6 en de drukte bij Lyon mis de A39.
https://maps.app.goo.gl/MqUMuExVhr19wFTu7
Neem voor Dijon de afslag naar de A39 richting Genève. Blijf de borden Genève volgen en ga de A40 op en daarna ga de A42 op (Lyon - Exupéry). Ga daarna de A432 op (Marseille - Exupéry). Ga dan de A43 op (Marseille) en neem dan de afslag naar de A46 (Marseille). Ga vervolgens de A7 op (Marseille).