Geplaatst door: rjtje 
, Datum:
08.06.2026 00:36
Hee allemaal,
Op dit moment ben ik last minute aan het bedenken wat voor mij de ideale vakantie kan en gaat zijn. Zo heb ik een vliegvakantie voor mij alleen zonder hond afgestreept. Ja ik heb iemand die kan oppassen op de hond, maar waarom heb ik dan een hond vraag ik mij af.
Wel merk ik aan mijn hond dat wanneer zij los in de auto zit best onrustig en hijgerig is.
Ze is bijna twee en gaan dan naar de dierenarts, kijken of daar eventueel iets voor is of zij nog tips heeft.
Op dit moment heb ik al 2x eerder een roadtrip gedaan.
Begonnen aan de westkust, zo richting het zuiden. Via kust aan de Spaanse grens via de Puy de Dome terug naar huis, richting Antwerpen.
Ik heb zelf een hele kampeeruitrusting. Alleen dit is een opgooi tent. Wanneer de hond mee zal gaan, heb ik wel een grotere tent nodig, wel een makkelijke haha. Wie heeft daar de tip voor.
Wat heb ik nog nodig voor een roadtrip met de hond. Want mijn hond kan niet alleen achterblijven in de tent.
Ik heb vakantie van 1 augustus tot en met 18 augustus (ik weet het, net de warmste tijd en drukste tijd, was de enige plek om nog vakantie te nemen).
Verder zou ik met de hond meer richting de Alpen willen gaan, misschien wel beginnen aan de westkust (Normandië, Bretagne), via Baskenland, naar Argeles/ Rosas (Costa Brava) (zodat ik toch een daguitstap kan maken naar Rosas). Richting de Alpen en zo terug richting de kant van Antwerpen.
Wie o wie kan mij helpen om van mij idee een besluit te maken. En om mijn hoofd leeg te maken.
En is er überhaupt wel plek nog ergens op een camping, waar honden mogen komen?
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
08.06.2026 09:51
Er zijn zeker nog campings waar je met hond welkom bent.
Even een vraagje over je auto, is het een elektrische auto? Het komt nl. veel voor dat honden het in elektrische auto's minder fijn vinden dan in een gewone auto en daardoor hijgerig en onrustig worden.
En anders proberen om iets van een lekkere zachte mat o.i.d. in de auto te leggen zodat ie fijner kan gaan liggen. Weet niet of je de hond achterin doet of op de achterbank maar misschien dat dat ook uit maakt. Rustig rijden, optrekken en remmen is voor de hond ook fijn.
Succes!
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
08.06.2026 11:13
Wij gaan bijna altijd met de hond weg. Let erop dat je in de nationale parken niet met hond mag. We moesten haar daar op de parkeerplaatsen uitlaten, erdoor rijden met hond mag wel.
Mede daarom gaan we, de eerste keer, een keertje zonder hond. Dan kunnen we beter de Alpen in.
Geplaatst door: rjtje 
, Datum:
09.06.2026 01:06
@Annette
Ik heb inderdaad een hybride auto.
Vaak rij ik wel elektrisch.
Daarnaast heb ik een lekkere deken en een autohoes op de achterbank liggen.
Bedankt voor het meedenken alvast.
@Ivo bedankt voor het meedenken. Is dat bij allen nationaal parken in de Alpen?
@iedereen mensen nog tips met betrekking tot mijn uitrusting, tent, route? Misschien toch iets anders?
Groetjes
Geplaatst door: ® irenem 
, Datum:
09.06.2026 09:39
hoi,
ik vind het nogal heftig wat je route zou kunnen zijn. Naar mijn gevoel verblijf je meer in de auto dan dat je lekker voor de tent zit en af en toe ook meedoet aan de wedstrijd kampioen in de verte kijken.
Wij reizen al jaren met hond(en). eerst met het hele gezin en de laatste jaren met z'n tweeën. We wandelen veel dus dat kan prima met de hond in gebieden waar je met de hond mag komen. Er zijn in de Alpen, Vercors,Chatreuse veel gebieden waar je met de hond niet mag komen omdat daar vee los looopt.
Ook op veel stranden mag je in de hoogzomer niet met je hond komen.
Je schrijft mijn hond kan niet alleen in de tent blijven. Maar wat ga je dan doen als je boodschappen moet gaan doen. De hond in de auto laten? Je kan de reacties van de mensen al voorspellen als je bij 30gr de supermarkt in moet en je hond moet in de auto blijven.
En als je gaat douchen? Gaat dat oke met je hond alleen bij de tent??
Een hond mee nemen is leuk maar heeft zeker ook nadelen. Wij passen ons aan, maar af en toe zou ik ook wel eens een museum willen bezoeken of zo. Zomaar een terras aandoen is ook niet mogelijk met onze hond. Uit eten kunnen we ook niet. Maar. dat hebben we er voor over.
Dit zijn maar kleine dingen die misschien voor jou toch wel een reden om over na te denken zijn.
En weet je dat je op campings in frankrijk je hond altijd aangelijnd moet hebben bij het kampeermiddel? Kan jou hond daarmee overweg? Of zorgt dit ook voor extra onrust.
Je schrijft "waarom heb ik dan een hond"?
Om beiden het fijn te vinden toch! Maar vraag jezelf goed af of je je hond er een plezier mee doet om hem/haar mee te nemen of beter thuis te laten bij een fijne oppas.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
09.06.2026 11:43
Mee eens @irenem maar ipv de hond bij een oppas laten kun je ook naar een plek gaan waar je het allebei leuk hebt. Ik wilde onze honden ook altijd meenemen maar dat werd dan wel een aangepaste vakantie.
Je reisduur is inderdaad vrij kort om zoveel kilometers te maken. Er zijn ook campings speciaal voor honden, of waar ze hondenoppas aanbieden als je zelf eens wat wilt bezichtigen. Succes met je keuze!