Geplaatst door: rjtje
, Datum:
08.06.2026 00:36
Hee allemaal, Op dit moment ben ik last minute aan het bedenken wat voor mij de ideale vakantie kan en gaat zijn. Zo heb ik een vliegvakantie voor mij alleen zonder hond afgestreept. Ja ik heb iemand die kan oppassen op de hond, maar waarom heb ik dan een hond vraag ik mij af. Wel merk ik aan mijn hond dat wanneer zij los in de auto zit best onrustig en hijgerig is. Ze is bijna twee en gaan dan naar de dierenarts, kijken of daar eventueel iets voor is of zij nog tips heeft. Op dit moment heb ik al 2x eerder een roadtrip gedaan. Begonnen aan de westkust, zo richting het zuiden. Via kust aan de Spaanse grens via de Puy de Dome terug naar huis, richting Antwerpen. Ik heb zelf een hele kampeeruitrusting. Alleen dit is een opgooi tent. Wanneer de hond mee zal gaan, heb ik wel een grotere tent nodig, wel een makkelijke haha. Wie heeft daar de tip voor. Wat heb ik nog nodig voor een roadtrip met de hond. Want mijn hond kan niet alleen achterblijven in de tent. Ik heb vakantie van 1 augustus tot en met 18 augustus (ik weet het, net de warmste tijd en drukste tijd, was de enige plek om nog vakantie te nemen). Verder zou ik met de hond meer richting de Alpen willen gaan, misschien wel beginnen aan de westkust (Normandië, Bretagne), via Baskenland, naar Argeles/ Rosas (Costa Brava) (zodat ik toch een daguitstap kan maken naar Rosas). Richting de Alpen en zo terug richting de kant van Antwerpen. Wie o wie kan mij helpen om van mij idee een besluit te maken. En om mijn hoofd leeg te maken. En is er überhaupt wel plek nog ergens op een camping, waar honden mogen komen?
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
08.06.2026 09:51
Er zijn zeker nog campings waar je met hond welkom bent. Even een vraagje over je auto, is het een elektrische auto? Het komt nl. veel voor dat honden het in elektrische auto's minder fijn vinden dan in een gewone auto en daardoor hijgerig en onrustig worden. En anders proberen om iets van een lekkere zachte mat o.i.d. in de auto te leggen zodat ie fijner kan gaan liggen. Weet niet of je de hond achterin doet of op de achterbank maar misschien dat dat ook uit maakt. Rustig rijden, optrekken en remmen is voor de hond ook fijn. Succes!
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
08.06.2026 11:13
Wij gaan bijna altijd met de hond weg. Let erop dat je in de nationale parken niet met hond mag. We moesten haar daar op de parkeerplaatsen uitlaten, erdoor rijden met hond mag wel. Mede daarom gaan we, de eerste keer, een keertje zonder hond. Dan kunnen we beter de Alpen in.
, Datum:
09.06.2026 01:06
@Annette Ik heb inderdaad een hybride auto. Vaak rij ik wel elektrisch. Daarnaast heb ik een lekkere deken en een autohoes op de achterbank liggen. Bedankt voor het meedenken alvast. @Ivo bedankt voor het meedenken. Is dat bij allen nationaal parken in de Alpen? @iedereen mensen nog tips met betrekking tot mijn uitrusting, tent, route? Misschien toch iets anders? Groetjes
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
09.06.2026 09:39
hoi, ik vind het nogal heftig wat je route zou kunnen zijn. Naar mijn gevoel verblijf je meer in de auto dan dat je lekker voor de tent zit en af en toe ook meedoet aan de wedstrijd kampioen in de verte kijken. Wij reizen al jaren met hond(en). eerst met het hele gezin en de laatste jaren met z'n tweeën. We wandelen veel dus dat kan prima met de hond in gebieden waar je met de hond mag komen. Er zijn in de Alpen, Vercors,Chatreuse veel gebieden waar je met de hond niet mag komen omdat daar vee los looopt. Ook op veel stranden mag je in de hoogzomer niet met je hond komen. Je schrijft mijn hond kan niet alleen in de tent blijven. Maar wat ga je dan doen als je boodschappen moet gaan doen. De hond in de auto laten? Je kan de reacties van de mensen al voorspellen als je bij 30gr de supermarkt in moet en je hond moet in de auto blijven. En als je gaat douchen? Gaat dat oke met je hond alleen bij de tent?? Een hond mee nemen is leuk maar heeft zeker ook nadelen. Wij passen ons aan, maar af en toe zou ik ook wel eens een museum willen bezoeken of zo. Zomaar een terras aandoen is ook niet mogelijk met onze hond. Uit eten kunnen we ook niet. Maar. dat hebben we er voor over. Dit zijn maar kleine dingen die misschien voor jou toch wel een reden om over na te denken zijn. En weet je dat je op campings in frankrijk je hond altijd aangelijnd moet hebben bij het kampeermiddel? Kan jou hond daarmee overweg? Of zorgt dit ook voor extra onrust. Je schrijft "waarom heb ik dan een hond"? Om beiden het fijn te vinden toch! Maar vraag jezelf goed af of je je hond er een plezier mee doet om hem/haar mee te nemen of beter thuis te laten bij een fijne oppas.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
09.06.2026 11:43
Mee eens @irenem maar ipv de hond bij een oppas laten kun je ook naar een plek gaan waar je het allebei leuk hebt. Ik wilde onze honden ook altijd meenemen maar dat werd dan wel een aangepaste vakantie. Je reisduur is inderdaad vrij kort om zoveel kilometers te maken. Er zijn ook campings speciaal voor honden, of waar ze hondenoppas aanbieden als je zelf eens wat wilt bezichtigen. Succes met je keuze!
, Datum:
21.06.2026 22:36
Hee, Ik snap jullie beide hoor. Ik weet ook niet of ik mijn hond er een plezier mee doe om haar mee te nemen op vakantie. Het liefst zou ik dat natuurlijk wel willen doen. Maar mijn hond heeft enorm veel last van de warmte. Ze kan goed alleen zijn, ze kan goed aangelijnd zijn en het is gelukkig maar een klein hondje. Alleen inderdaad, zou mijn hond ook liever niet in de auto laten zitten met die warmte. Haha het klopt dat het een aardige reis is, maar het is meer als opties. Wil gewoon kijken wat bij mij past. De vorige keer namelijk vooral Atlantisch en midden gezien. Ik heb 18 dagen vrij op werk. Maar moet nog altijd beslissen waar ik goed aan doe. Daarom ook twijfels over mijn tentuitrusting en al het andere. Sorry voor mijn late reactie, maar bedankt voor jullie reactie! Daar kan ik echt iets mee.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
22.06.2026 11:19
Huur een huisje. Is je hond je vast dankbaar voor. Het is nu bloedheet in frankrijk,en dan met je hond in een tent? In je auto heb je airco,maar je moet er ook eens uit,dan is je hondje vast niet blij.
, Datum:
24.06.2026 23:34
Goedenavond, Helemaal met je eens. Daarom ga ik er misschien toch voor kiezen om de hond bij mijn moeder te gaan laten. Dan is mijn andere vraag: Zijn er nog plekken voor 1/2 nachten? In de periode van 31 juli tot en met 17 augustus. Anders geef ik het voor dit jaar op. En plan ik volgend jaar eind juni mijn vakantie in. Ik zou graag de Alpen/Vogezen, Pyreneeën aan doen. Misschien is een uitstap richting Spanje/Italië. En is een pop up tentje nog altijd goed genoeg? Of zal ik gaan kijken naar zo opblaastent zo ja hebben jullie suggesties?
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
25.06.2026 11:46
Er is nog heel wat beschikbaar. Je kunt op deze pagina naar beschikbaarheid zoeken.https://www.camping-frankrijk.nl/beschikbaarheid/r Kies de regio, vul de datums in, vink huuraccommodatie en varieer data met uit en klik op zoek. Klik daarna op de tab Kaart, zoom in op het gebied van jouw keuze en klik weer op lijst. Nu zie je de campings die beschikbaarheid hebben en de prijzen. Je kunt een reserveringsaanvraag doen door op reserveer te klikken. Binnen 3 dagen moet je een bevestiging krijgen of de reservering is gelukt.
Geplaatst door: Sandra
, Datum:
26.06.2026 07:37
Ik vind het een superleuk idee en het lijkt me heel gezellig samen met je hond te doen maar ik zie wel wat "maars". Als je die aan kunt pakken dan moet het volgens mij een leuke vakantie worden! Campings zijn er sowieso nog voldoende te vinden hoor en op heel veel campings mogen honden. Mijn tips zouden zijn: - Ik zou niet gelijk een hele lange totaalafstand nastreven en het eerst kleiner aanpakken zodat je beter weet hoe je hond het lange autorijden trekt en dus niet elke dag lange afstanden rijden en een camping zoeken waar je steeds toch wat dagen verblijft (een road trip kun je bijv prima ook maken door bijv Vogezen, Jura, stukje Zwitserland en Zwarte Woud in Duitsland) Zat moois te zien en te doen samen! - Zoek campings met meer of rivier voor de nodige afkoeling - Neem een bench mee voor als je gaat douchen en voor de nacht of als je hond even alleen moet laten (moet je hond wel even alleen kunnen zijn, maar is nog maar 2 dus kun je zeker ook leren) - Uit je verhaal begrijp ik dat je alleen reist. Boodschappen doen lijkt me de grootste uitdaging, misschien kun je op de camping soms iemand vinden die even op past? Een gezin even aanspreken? In elk geval niet in de auto laten. Een rugzak of op een andere manier je hond(je) meenemen in de supermarkt is niet toegestaan in Frankrijk. Maar er zijn ook campings die de nodige basics verkopen, broodjes zijn natuurlijk vaak gewoon te bestellen voor de ochtend en ik kan niet in je portemonnee kijken maar je kunt ook er ook voor kiezen om in de avond lekker uit eten te gaan of eten afhalen. En hoe wij het doen: Wij reizen ook met hond, al 6 jaar minimaal 3 weken, maar zijn met een gezin. Douchen en boodschappen is dus geen probleem omdat er altijd iemand bij is. Onze hond is groter denk ik en laten we nooit alleen, een lieve loebes maar je weet nooit wie of wat er rond hem loopt en als er bijv een lief kindje aan zijn voerbak zit of per ongeluk in zn oog prikt... misschien te ver gedacht maar ik wil situaties voorkomen. Autorijden is voor hem geen probleem maar na 2 dagen naar het zuiden is hij er wel echt klaar mee. Eet en drinkt ook onderweg nauwelijks, haalt dit dan weer in de namiddag als we op de camping zijn in. Zodra we op de camping zijn is het eerste wat we doen schaduw en drinken voor hem. Dan pas opbouwen. We zetten hem dan aan de lange lijn met grondpen of aan caravandissel of trekhaak bijv. We hebben een lange lijn met grondpen zodat hij vrij op onze eigen plaats kan bewegen. Laten hem nooit alleen op de camping, gaat altijd mee en als we iets willen zien waar hij niet mee kan/mag dan wisselen we af. Van pup af aan mee gereisd (komt uit Frankrijk) hij weet al wat er gaat gebeuren zodra hij de caravan ziet. Eerst kozen we ervoor niet naar het zuiden te gaan en bergachtige gebieden te bezoeken ivm temperatuur, maar in NL wordt het ook warm en ooit de warmste vakantie gehad in de Vogezen. Aanpassen is het devies. Lange rondes in de ochtend of avond en overdag gemak houden. Bij elk terrasje wat je pakt ook vragen om water voor de hond enz. Water en bakje mee in je rugtas. Als je ergens loopt en iets wilt bezichtigen dan zoveel mogelijk in de schaduw of op gras lopen ipv het bloedhete asfalt enz. Maar hij gaat ook echt wel mee als we ergens heen gaan overdag; afgelopen jaar bijv Monaco met de trein, St Tropez met een bootje maar ook al meermaals bijv een berg op met een stoeltjeslift. Kortom, er is heel veel mogelijk als je aanpast en denkt in mogelijkheden en verantwoorde oplossingen!
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
26.06.2026 10:35
Mocht je je hond toch meenemen smeer dan heel vaak zijn voetzooltjes in met hertentalg. Soms is deze creme/stift wat lastiger te krijgen maar is zo fijn voor de pootjes van de hond. Ik had altijd een stift daarvan mee in mijn tas zodat ik tussendoor vaak kon smeren. Kun je het niet krijgen dan met andere pootjeszalf smeren.