Geplaatst door: Willem
Datum: 10.07.2026 12:36
Beste Frankrijkgangers, volgende week vrijdag 17 juli rijden wij in één keer van Oosterhout naar Clermont-Ferrand. We rijden met een personenauto (geen aanhanger of caravan) en mijn vrouw en ik wisselen elkaar af achter het stuur. Het plan is om rond 05.00 uur te vertrekken en de avond ervoor vroeg naar bed te gaan zodat we uitgerust aan de reis beginnen.
Wat mij opvalt is dat de verkeersdruktekalender van de ANWB voor vrijdag 17 juli zeer druk verkeer voorspelt. Juist daarom verbaast het mij een beetje. Wij hebben bewust voor vrijdag gekozen om de traditionele zaterdagdrukte richting Zuid-Frankrijk te vermijden. Daarom ben ik benieuwd naar jullie praktijkervaring:
- Hoe ervaren jullie het rijden op vrijdag in de eerste weken van de zomervakantie?-
- Is de vrijdagdrukte tegenwoordig vergelijkbaar met zaterdag?
Alle ervaringen en tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Geplaatst door: Karin
Datum: 10.07.2026 14:24
Het is in NL start van de bouwvak en laatste regio zomervakantie. Hetzelfde geldt voor het begin van de vakantie in andere landen. Wij rijden al jaren op zondag en dat bevalt prima omdat er dan nagenoeg geen vrachtverkeer is.
Geplaatst door: ® Johan
Datum: 10.07.2026 14:37
Geplaatst door: ® Elfriede
Datum: 10.07.2026 16:18
Ik denk dat het prima te doen is. De A75 is een stuk minder druk dan de autoroute du soleil.
Geplaatst door: Hans030
Datum: 10.07.2026 17:10
In Nederland veel wegwerkzaamheden. Ook bij Antwerpen. Kijk goed vooraf op de anwb app / routeplanner.
Voor frankrijk zoeken op autoroutes.fr previsions.
Geplaatst door: ® Carolien@1
Datum: 10.07.2026 20:07
Op zondag rijden is inderdaad erg relaxed maar ik snap ook wel dat elke dag telt als je maar kort vakantie hebt.
Je zou ook op donderdag na je werk weg kunnen gaan en rijden tot België, of eventueel zuid- Limburg afhankelijk van waar je woont. Je vakantie is dan al begonnen en de volgende dag ben je al een aardig stuk op weg..en de files hopelijk voor.
Fijne vakantie!
Geplaatst door: Jelijn
Datum: 11.07.2026 07:54
Zo doen wij dat ook al paar jaar: op donderdag na het werk vertrekken. Broodje voor onderweg. Dan rijden wij echt maar een paar uur. Tot 21u of zo. Overnachting in formule 1 achtig hotel en dan ochtend erop rond 7u weer op weg. Lijkt niet veel die paar uurtjes maar rijdt toch rustiger qua verkeer.
De vrijdag is dan zo'n mengeling van mensen die nog van/naar werk komen/gaan en vakantieverkeer dat vast öp vrijdag vertrekt waardoor het drukker is.
Geplaatst door: Rob
Datum: 11.07.2026 10:43
Jullie rijden dan waarschijnlijk de route Eindhoven, Antwerpen, Gent, Lille, Parijs, Clermont-Fd ?
Antwerpen is eigenlijk altijd druk, maar in de weekenden duidelijk minder dan doordeweeks.
Bij Lille moet je even opletten dat je de rondweg neemt, en er niet doorheen. Ook vanwege de late meldingen van de juiste rijbanen is het daar eigenlijk altijd hectisch vanwege de vele late rijbaanwisselingen. De rondweg heeft wel belabberd wegdek, maar ik mag aannemen dat de Belgen dat vanaf volgend jaar gaan oploseen als de tolgelden binnenstromen.
Parijs is duidelijk minder druk in de weekenden. Ook moet je daar op werkdagen erg beducht zijn op motoren die tussen de auto's doorrijden; dat gebeurt immers tussen de twee linker rijbanen, waar jullie waarschijnlijk ook rijden.
Het nadeel van het weekend dat de parkeerplaatsen vol staan met vrachtautos speelt voor jullie niet, want jullie pauzeren op de auto-gedeeltes.
Ik zou het wel weten: gewoon op zaterdag weg.
Geplaatst door: Willem
Datum: 12.07.2026 08:48
Dankjulliewel voor alle input. Wij hebben besloten op vrijdag te gaan rijden maar een uurtje eerder: 04:00. Dan zullen we bij of rond Parijs file hebben, dat hoort erbij, geen probleem. Maar dan rijden we, als alles meezit, tot Parijs en erna filevrij. Fijne vakantie allemaal.
Geplaatst door: ® S@ndra
Datum: 13.07.2026 06:54
Wat je ook doet, hoe je het ook doet, kans op file is er altijd. Grote kans op file. We willen nou eenmaal allemaal op vakantie naar Frankrijk. Accepteer dat file erbij hoort, rijd op je gemak, erger je niet aan overvolle parkeerplaatsen en beschouw de rit ook als vakantie.
Door mijn werk ben ik gebonden aan de schoolvakanties en daarom gaan wij dit jaar niet in de drukte naar Frankrijk. Succes!
Geplaatst door: Pim
Datum: 13.07.2026 11:22
Wil je het rijden door Lille vermijden dan zou je direct na Kortrijk de E403 kunnen volgen richting Doornik/Tournai. Volgens mij staat Parijs zo ook al aangegeven. Je komt dan vanzelf op de aansluiting E42/A27 -> A1 richting Parijs. Is ietsjes om maar het blijft dan wel snelweg.
Geplaatst door: ® Carolien@1
Datum: 13.07.2026 13:26
En hou vooral de huidige situatie in de gaten. Tussen Parijs dn Dijon is de Route du Soleil afgesloten vanwege branden.
In elk geval een fijne vakantie gewenst!
Geplaatst door: ® Elfriede
Datum: 13.07.2026 19:37
Je kunt Parijs en het stukje A6 omzeilen door via Reims of de route Metz, Nancy te rijden.