Vrijdag rijden naar Zuid-Frankrijk: verstandig alternatief voor de zaterdag?
Geplaatst door: Willem 
, Datum:
10.07.2026 12:36
Beste Frankrijkgangers, volgende week vrijdag 17 juli rijden wij in één keer van Oosterhout naar Clermont-Ferrand. We rijden met een personenauto (geen aanhanger of caravan) en mijn vrouw en ik wisselen elkaar af achter het stuur. Het plan is om rond 05.00 uur te vertrekken en de avond ervoor vroeg naar bed te gaan zodat we uitgerust aan de reis beginnen.
Wat mij opvalt is dat de verkeersdruktekalender van de ANWB voor vrijdag 17 juli zeer druk verkeer voorspelt. Juist daarom verbaast het mij een beetje. Wij hebben bewust voor vrijdag gekozen om de traditionele zaterdagdrukte richting Zuid-Frankrijk te vermijden. Daarom ben ik benieuwd naar jullie praktijkervaring:
- Hoe ervaren jullie het rijden op vrijdag in de eerste weken van de zomervakantie?-
- Is de vrijdagdrukte tegenwoordig vergelijkbaar met zaterdag?
Alle ervaringen en tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Geplaatst door: Karin 
, Datum:
10.07.2026 14:24
Het is in NL start van de bouwvak en laatste regio zomervakantie. Hetzelfde geldt voor het begin van de vakantie in andere landen. Wij rijden al jaren op zondag en dat bevalt prima omdat er dan nagenoeg geen vrachtverkeer is.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
10.07.2026 14:37
Geplaatst door: ® Elfriede 
, Datum:
10.07.2026 16:18
Ik denk dat het prima te doen is. De A75 is een stuk minder druk dan de autoroute du soleil.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
10.07.2026 17:10
In Nederland veel wegwerkzaamheden. Ook bij Antwerpen. Kijk goed vooraf op de anwb app / routeplanner.
Voor frankrijk zoeken op autoroutes.fr previsions.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
10.07.2026 20:07
Op zondag rijden is inderdaad erg relaxed maar ik snap ook wel dat elke dag telt als je maar kort vakantie hebt.
Je zou ook op donderdag na je werk weg kunnen gaan en rijden tot België, of eventueel zuid- Limburg afhankelijk van waar je woont. Je vakantie is dan al begonnen en de volgende dag ben je al een aardig stuk op weg..en de files hopelijk voor.
Fijne vakantie!