Geplaatst door: Mermaid
Datum: 19.08.2026 12:57
Ja, een zeur draadje, over airco’s.
Er ontstaat meer en meer een tweedeling op campings waar tent kampeerders nog old fashioned en basic hun rust proberen te zoeken, rijden er kastelen op wielen ook diezelfde campings op… en daar sta je dan ingeklemd tussen 3 campers en een caravan van 9 meter met… airco. Ja, camping is betaald. Dus we kunnen niet weg, ja, het kan, maar is natuurlijk zonde van t geld.
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat hier bij campings geen rekening mee wordt gehouden. Het is ikke, ikke, ikke.
We zijn de hele dag rustig, zitten niet met onze radio of tv aan, houden de hond stil… maar de buren waar we trouwens van 3 kanten tegen een witte muur aankijken… mogen ons wel trakteren op gebrom, geblaas en gezoem. Van t niveau hairföhn… kamperen.. echt kamperen.. lijkt een uitstervende manier om je vakantie nog ontspannen te kunnen doorbrengen… en kom niet aan met; ‘verdraagzaam zijn en blabla.. als ik dat wilde verdragen was ik naar een kermis-camping gegaan om dat de hele dag aan te horen. -einde zeur bericht.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
Datum: 19.08.2026 16:45
Gelukkig zijn er ook nog eenvoudige campings waar vrijwel geen kampeerders met een camper of caravan met airco komen. Het zijn vooral de luxere campings en vooral de camperplaatsen die door airco-bezitters worden bezocht.
Geplaatst door: J
Datum: 19.08.2026 18:35
En er bestaan ook nog campings waar campers niet welkom zijn. Maar wel goed zoeken .
Begrijp je irritatie heel goed, maar de laatste jaren wordt het aandeel campers helaas steeds groter.
Geplaatst door: Pim
Datum: 19.08.2026 20:01
Geen idee of je het al betaalde geld kan 'missen' , anders verkassen. Een vakantie met alleen maar irritatie is niet prettig. En eveneens een extra reisdag voor lief nemen. Succes. 7
Geplaatst door: Rob
Datum: 19.08.2026 20:25
Inderdaad, een zeur-draadje.
Last van verveling ?
Ik mis de honden en de kinderen.
En natuurlijk de waslijntjes op de plaats, zodat de kinderen van de buren niet meer over mijn plaats kunnen fietsen.
Is er écht niets meer voor, op televisie ?
Geplaatst door: JanH
Datum: 20.08.2026 09:12
Schrijven
Rob, ik vind het eerlijk gezegd niet netjes om Mermaid op deze manier af te serveren. Ik kan me zijn/haar kritiek namelijk heel goed voorstellen.
Op forum zijn de reacties vallen de reacties nog mee, maar in sommige socialmediagroepen hoef je maar iets te zeggen over overlast van een airco of een hond en je wordt meteen weggezet als een zeurpiet. Dan moet je volgens sommigen maar „in een hutje op de hei gaan kamperen”.
Maar kunnen we ook nog gewoon de vraag stellen: zou die kritiek misschien terecht kunnen zijn? En houden we tegenwoordig nog wel voldoende rekening met elkaar?
Natuurlijk: als iemand een airco heeft en die ’s avonds voor het slapen aangaat, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Daar is zo’n ding tenslotte voor.
Maar ik zie en hoor ook regelmatig campers waarbij de airco volop staat te draaien terwijl de eigenaar zelf op pad is. Of omdat de hond niet mee mag en alleen in de camper achterblijft.
Dan kun je toch op z’n minst de vraag stellen of dat altijd nodig is?
Kamperen betekent voor mij ook rekening houden met elkaar. Je hebt nu eenmaal niet alleen je eigen plek, maar staat dicht bij anderen. Een beetje comfort voor jezelf is prima, maar het comfort van de buurman mag toch óók meetellen?
Kritiek hoeft niet meteen gezeur te zijn. Soms is het gewoon een terechte vraag om wat meer rekening met elkaar te houden.
Geplaatst door: scg
Datum: 20.08.2026 10:00
Hihi, heerlijk zo'n zeurtopic. Ik snap je wel. Ik vind het ook steeds minder leuk worden met al die campers, maar het is niet anders. De tijden veranderen en we moeten het er mee doen. Ik heb wel bewondering voor de tentkampeerders. Dat is idd. nog het echte kamperen. Ik denk dat je als tentkampeerder erg kritisch moet zijn in je campingzoektocht. Ik zie regelmatig campings waar alleen tenten zijn toegestaan, ik zou zoiets gaan zoeken. Dan heb je ook geen last meer van airco's.
Geplaatst door: Mermaidje
Datum: 20.08.2026 17:46
Terechte opmerking om idd te zoeken naar campings die alleen voor tenten toegankelijk zijn. Misschien iets voor de website makers @johan een ideetje om dat als thema-camping te categoriseren?
Want de verschillen kunnen op campings erg groot worden en in elkaars comfort zone conflict geven. En dat wil niemand.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
Datum: 20.08.2026 19:00
@Mermaidje,
Er zijn inderdaad wel een paar campings waar je alleen met een tent terechtkunt, maar meestal heeft dat meer te maken met het terrein: dat is simpelweg niet geschikt voor campers en caravans. En ook op campings met verhuuraccommodaties kun je zomaar tussen mobilhomes terechtkomen die van airco zijn voorzien.
Mijn ervaring is dat je op de heel eenvoudige campings meestal weinig last hebt van airco's. Maar ook daar kun je natuurlijk pech hebben, bijvoorbeeld als er toevallig een evenement in het dorp is waar veel campers op afkomen.
Ik heb de afgelopen jaren meer dan 1.000 campings bezocht en moet eerlijk zeggen dat er nog steeds heel veel campings zijn waar je een plek kunt vinden waar je nauwelijks last hebt van het geluid van airco's. Het zijn vooral de luxere campings, vaak aan zee en met grote staanplaatsen, die steeds meer campers en caravans aantrekken die van airco zijn voorzien.
Een tip: als het enigszins kan, ga dan in mei of juni. Vaak heb je dan prima weer, maar nog geen extreme hitte en zijn de nachten lekker koel. Airco heb je dan meestal helemaal niet nodig. Maar uiteraard is dat niet voor iedereen mogelijk.
Een aparte themapagina met campings waar je gegarandeerd geen last hebt van airco's zie ik voorlopig niet zo zitten. Dat is in de praktijk lastig te garanderen en een camping kan in de loop der jaren ook veranderen.
Maar wie weet. Als het probleem groter wordt en er voldoende vraag naar ontstaat, kunnen campingeigenaren daar natuurlijk ook op inspelen. Twintig jaar geleden bestonden Adults-Only campings nauwelijks; inmiddels zijn ze heel gewoon. Misschien ontstaat er ooit ook meer behoefte aan campings die zich nadrukkelijk richten op rust en tentkampeerders.
Geplaatst door: S@ndra
Datum: 20.08.2026 22:28
Iemand schrijft dat je gerust voor het slapengaan de airco aan kunt zetten. Juist dan vind ik dat als tentenkampeerder vervelend. Overdag overstemmen de campinggeluiden, cigales etc die brommende airco wel. Maar ligt k in mijn bed als de stilte over de camping valt dan is het gebrom vervelend, of steeds het tikje van de thermostaat.
Geplaatst door: Johann
Datum: 21.08.2026 09:05
Helemaal eens, zelf ook naast een caravan gestaan met een zogenaamde split airco. Gaf een geluid van ca 60 Dba. Wij slapen met alle ramen open als het warm is, echter dat waren we snel zat, de airco bleef heel de nacht aan. Moraal van het verhaal, houd gewoon wat rekening met elkaar.
Geplaatst door: LisetteK.
Datum: 21.08.2026 10:05
Dat een camping met alleen tenten een garantie is voor geen overlast van airco's is ook maar een mythe. Dit jaar stonden we in juni, net voor de eerste hittegolf begon, op een camping in Betagne waar ongeveer 40 % van de plaatsen bezet was. Naast ons een caravan met airco en ook in de voortent had het oudere echtpaar een airco neergezet. De tent helemaal dicht en de afvoerslang met de hete lucht via het eind van de rits naar buiten.
Dat ding draaide de hele dag, ook als de eigenaren even boodschappen gingen doen. Meestal zaten ze in de voortent WK te kijken.
Ik de campingeigenaar aangesproken of hij er iets aan kon doen. Hij kon vragen of ze de airco uit wilden doen maar als ze dat niet wilden moest hij het gedogen. Als hij het echt zou verbieden dan kon hij een boete krijgen, omdat hij ouderen had gehinderd in het zich comfortabel maken tijdens extreme hitte. Als die gasten het hoog zouden spelen kon hij zelfs zijn vergunning als campinghouder kwijt raken.
De stroom die zij verbruikten per dag was meer dan de overige gasten bij elkaar verbruikten voor hun koelkast en eventueel waterkoker. De andere gasten konden met de prijs die zij betaalden voor stroom niet voldoende compenseren wat dat oudere echtpaar verbruikte. Waarschijnlijk moest hij, als hij in de winter de tarieven voor volgend jaar ging bepalen, de stroomprijs voor het volgende seizoen verhogen met 1 tot 2 euro en we betaalden al ruim 4 euro voor elektra.
Uiteindelijk was, op de dag dat het barbecueverbod inging, het gras bij de airco-uitlaat zo droog dat de eigenaar van de camping is gaan vragen of ze die uitlaat van de grond konden halen.
Inmiddels hadden wij een andere plek op de camping gekozen en zijn met onze klapper op het terrein verhuisd om minder last te hebben van die airco herrie.
Geplaatst door: marian
Datum: 21.08.2026 13:13
Hier een tentkampeerder. De laatste jaren is de kwaliteit van de airco in camper of caravan wel verbeterd. Onze ervaring is dat mensen wel in de avond deze aanzetten, maar vaak uit als ze gaan slapen. Dat kun je ook altijd vragen. Wordt best positief op gereageerd. Verder slapen wij thuis vaker met een ventilator aan. Dan wen je er aan een geluid te horen. Nu mis ik dat geluid soms als deze uit is. Opties zijn er genoeg: verplaatsen op dezelfde camping ivm het betaalde geld. Oordoppen kopen, het vriendelijk vragen.... Of zoek inderdaad naar een ander soort campings, die zijn er genoeg. Tentdoek lig je letterlijk buiten. Of kies ander soort vakantie, wadden, natuurkampeerterreinen, kleine campings, charme campings en camping met apart camper gedeelte.
Geplaatst door: ® Irene1
Datum: 21.08.2026 23:21
Wat fijn dat er hier normaal wordt gereageerd! Het geluid van bijvoorbeeld een airco gaat tussen mijn oren zitten. We stonden op een camping met echt enorm grote plaatsen. Buurman zette de dakairco aan en ging vervolgens twee uur naar het zwembad. Je kunt dan niet eens in gesprek.
Twee uur later bij zijn thuiskomst vriendelijk geïnformeerd waarom de airco aanging terwijl er niemand aanwezig was. “ dat was aangenaam thuiskomen”.
Daarop om begrip gevraagd om het geluid. Airco aan, dan ook aanwezig zijn. Afwezig, dan airco uit.
Daags erop gingen ze beurtelings zwemmen. Tja. Creatief.
Wij hebben onze muziek wat harder gezet. Puur om het gezoem te overstemmen.
Saillant detail: ongeveer een half uur na hun frisse thuiskomst gingen alle ramen wijd open omdat de avonden aangenaam fris waren….
Geplaatst door: ® Carolien@1
Datum: 22.08.2026 13:43
Ik vind het inderdaad wel een zeur topic. Maar dat hoort misschien wel bij deze "maakbare" tijd? Ik zou er ook niet tegen kunnen hoor maar ik heb,
in al die jaren kamperen, en dat is al heel wat jaar, nog nooit op een camping gestaan waar iemand een airco had. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het soort camping én het publiek wat daar heen gaat, inclusief gillende kinderen en blaffende honden.
Dus zoek eens een andere camping!
Geplaatst door: ® Carolien@1
Datum: 22.08.2026 14:00
En nog even ter aanvulling. Ik ben het wel met je eens dat er mensen zijn die geen rekening met anderen houden en daarmee het fijne en rustige kampeergevoel verstoren.
Geplaatst door: ® Irene1
Datum: 22.08.2026 14:53
@carolien@1
Mijn verhaal is dus van een camping waar je dus geen overlast van wat dan ook verwacht. Wij staan juist op kleine campings zonder gedoe. En toch overkwam het ons. Gelukkig staan wij nergens lang, dat scheelt alweer.
Geplaatst door: Toon
Datum: 22.08.2026 14:58
Camping Olivet bij Orleans
Naast ons staat een wat oudere, grote camper. Alleenstaande man met twee herdershonden.
Op een gegeven moment wordt de motor van de camper gestart. Een diesel met het daarbij horende geluid van een flinke oudere dieselmotor.
Maar de camper vertrekt niet. Na dit een half uur aangehoord te hebben de man gevraagd waarom hij zijn motor laat lopen, wat best luidruchtig was.Bleek dat hij de airco van de camper zelf ( dus niet een op het dak gebouwde airco) liet draaien zodat zijn honden het lekker fris hadden in de camper. Het was inderdaad heet weer. Op mijn verzoek werd de motor uitgezet, maar helaas was de verhouding verstoord.