Geplaatst door: Gerxp
Datum: 19.08.2026 15:20
Ik zit in een huisje nabij Méjannes-le-Clap nabij Barjac. Buiten is het doodstil. Erg prettig en zeldzaam moet ik zeggen. Maar het viel me op dat ik ook geen cycades hoor.
Ik heb opgezocht dat het door de hitte (boven 36C) kan komen en door klimaatverandering dat ze al in juni ( normaal juli) beginnen en daarom in augustus al sterven.
Mijn vraag aan Frankrijkgangers: horen jullie cycades in jullie omgeving? Waar zitten jullie?
Geplaatst door: ® Elfie
Datum: 19.08.2026 20:56
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het schijnt dat je op een bepaalde leeftijd die cycades niet meer kan horen. Ik (72) hoor ze niet meer in ieder geval, mijn man (63) nog wel. Kan het dat zijn?
Geplaatst door: Gerxp
Datum: 20.08.2026 11:16
@Elfie
Nee dat is niet de reden hoor Elfie.
Mijn gehoor is nog prima :)
Cycades maken overigens oorverdovend geluid.
Geplaatst door: Jelijn
Datum: 22.08.2026 07:26
Ik miste ze heel erg dit jaar. Ik vind het een heerlijk geluid omdat het voor mij écht bij zomervakantie/zomersfeer hoort. Net als heerlijk lekkere warmte en buitenzit avonden......
Bleek dat ik te noordelijk zat haha
Geplaatst door: Marijke
Datum: 22.08.2026 09:36
Ons is he opgevallen dat er hier in de Saone-et-Loire al bijna heel de zomer geen insecten zijn met deze temperaturen. Familie uit Nederland hier aangekomen, op hun camper was geen dood insect te bekennen.