Geplaatst door: ® Jooltje
Datum: 23.08.2026 11:45
Wij hebben nog niet zo lang een caravan en gaan er nu voor het eerst mee naar Zuid-Frankrijk.
Wij vinden het prettig om onderweg bij een stop even samen koffie te drinken bij een benzinepomp en daar ook naar het toilet te gaan.
Maar kunnen we dat nu ook wel doen en de caravan onbeheerd aan de auto achterlaten?
Hij is dan toch zo af te koppelen en te stelen?
Hoe doen jullie dat?
Ga je dan om beurten koffiedrinken/naar toilet?
Of koppelen jullie de caravan af, waardoor je het disselslot er op kunt zetten?
Want aangekoppeld kun je hem niet op slot zetten toch?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Bedankt vast 🙏🙏
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
Datum: 23.08.2026 11:59
Je kunt een klein slotje plaatsen:
https://www.amazon.nl/Aanhangerslotset-sleutels-koppelingsslot-trekhaak-compatibel/
Of een slot plaatsen die voorkomt dat de poten worden ingedraaid
https://masta.nl/slot-voor-uitdraaibare-steunpoten.html
Wat wel een probleem kan zijn is de spullen in de auto. Een ruit is zo ingetikt. Dus niets van enige waarde in de auto laten liggen, zeker niet in het zicht.
Geplaatst door: scg
Datum: 23.08.2026 13:11
Wij kijken altijd even de situatie aan, als we het niet vertrouwen, gaan we om de beurt even naar het toilet en haal ik dan meestal ook koffie oid. Soms heb je de combinatie in zicht en soms moet je een eind lopen.
Wij hebben een oudere caravan, dat scheelt ook, denk ik altijd. Die nemen ze niet zo gauw mee (hoop ik).
En idd. wel altijd tas met alle belangrijke zaken meenemen.
Geplaatst door: Jack
Datum: 23.08.2026 13:25
Heerlijk met de caravan op reis, alles bij de hand.....toilet, koffie zetten, dus ik zou zeggen, zoek een leuker plaatsje op dan een benzinestation en ga naar je eigen schone, frisse toilet en drink op een leuk bankje BIJ je caravan koffie. Hoef je ook niet in angst te zitten met het eventueel afkoppelen van je caravan...... Fijne vakantie.
Geplaatst door: Rob
Datum: 23.08.2026 13:39
Je hebt ook sloten die ervoor zorgen dat je de dissel niet kunt loskoppelen.
Maar daar mag je niet mee rijden, dus dat mag je nooit vergeten als je weer vertrekt.
De andere oplossingen die ik hier al heb horen langskomen zijn dan handiger, zoals apart even naar het toilet.
Je kan natuurlijk ook gewoon in de caravan naar het toilet als je daarin voorzien bent.
En heel veel parkeerplaatsen hebben een apart deel waar je kan parkeren, met een apart toiletgebouwtje.
Geplaatst door: JanH
Datum: 23.08.2026 14:34
Wij blijven altijd bij de auto en caravan ook met toiletbezoek in tankstation blijft er een van ons opletten.
We nemen daarom een thermoskan koffie mee voor onderweg.
Geplaatst door: Jack
Datum: 23.08.2026 17:03
Waarom bij een benzinestation..???? ....dan kun toch veel beter op een rustige P gaan staan . Want als je álles bij je hebt....eigen schoon !! toilet, lekkere koffie en geen zorgen over eventuele afkoppelen van je caravan. Stoeltjes voor je caravan en genieten !
Geplaatst door: Hans030
Datum: 23.08.2026 18:06
Wij gaan altijd om de beurten naar het toilet en 1 van ons haalt koffie en dat drinken we altijd in het zicht van de auto op. Een broodje eten doen we ook altijd met de auto in het zicht. Je weet het nooit en dat soort wegrestaurants zijn natuurlijk nooit het toppunt van gezelligheid, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Geplaatst door: Marion E.
Datum: 23.08.2026 21:00
Waarom zoveel risico nemen, en een hoop gedoe met sloten? Eigenlijk zou je je combinatie nooit alleen moeten laten. Opletten en je gezond verstand gebruiken, niet iedereen verblijft met goede bedoelingen op een parkeerplaats. Voor vertrek een kan koffie zetten en gewoon de wc van de caravan gebruiken.
Geplaatst door: ® S@ndra1
Datum: 23.08.2026 21:24
Wij reizen met vouwwagen en laten die nooit alleen of uit zicht. Ding is bijna 25 jaar oud, maar gewoon geen zin in gedoe. Wij maken om de beurt gebruik van de toiletten op de parkeerplaats en maken oploskoffie van water uit de thermoskan bij de wagen. Heel soms haalt man een lekker bakkie bij een restaurant, en voor thee hebben we zelf heet water.
Het voordeel van een caravan lijkt mij nou juist dat je zelf een wc hebt.
En die ene zeldzame keer dat we de boel wel onbeheerd achterlaten dan gaat inderdaad het disselslot erop, een koppelen we los.
Geplaatst door: Mascha
Datum: 23.08.2026 23:35
Wij gaan onderweg nooit tegelijk toiletteren of koffie halen. Er blijft altijd iemand bij de caravan. Dat deden wij overigens toen we nog met de tent kampeerde ook, altijd één die bij de auto bleef.
Geplaatst door: ® Janeway
Datum: 24.08.2026 01:13
Wij hebben een vouwwagen en wij laten de auto en vw niet uit het zicht achter. Dat betekend meestal zeker op de grote aires dat we apart naar het toilet gaan en een van ons koffie haalt. of wat te eten. Je zou terug komen en je vw is verdwenen of een ruit ingeslagen dat wil je allemaal niet toch.
Geplaatst door: Hans 555
Datum: 24.08.2026 06:53
Op de grote parkeerplaatsen zet ik het koppelingsslot erop, dat kan gewoon zonder los te koppelen. Ik ben niet zo bang dat ze de caravan stelen. Wat ik dan wel altijd doe, ik haal mijn EMUK spiegels eraf. Die zijn diefstal gevoelig en zijn er in een handomdraai af en ook zo weer op gemonteerd. En de spiegels vergeten kan ik niet want ik leg ze op de voorstoelen van de auto.
Geplaatst door: Saskia4
Datum: 24.08.2026 12:28
@Hans 555, hoe ziet dat koppelingslot dat jij gebruikt eruit? Op internet vind ik meerdere.
Geplaatst door: ® Hans 555
Datum: 24.08.2026 14:40
Alko 1300 slot. Ik had een link willen plaatsen maar ineens kan op deze site geen buitenlandse geschreven woorden meer geplaatst worden en de link bevatte engelse woorden. Maar het is een zwart slot en kost bij Obelink 157 euro.
Zit binnen 20 sec. op de koppeling.
Datum: 24.08.2026 20:12
Hans 555,
Het is niet zo dat buitenlandse woorden niet meer geaccepteerd worden. Maar er moeten voldoende Nederlandse woorden in de bijdrage zitten om door Google als Nederlands herkent te worden.
Geplaatst door: Saskia4
Datum: 24.08.2026 21:26
Bedankt Hans 555. Ik ga er naar kijken.
We hebben wel een ander slot, zo’n rode, maar die wil dacht ik alleen als de caravan afgekoppeld is. Die gebruiken we thuis op de oprit en op de camping.
Geplaatst door: MAB
Datum: 25.08.2026 08:44
Milenco compact disselslot is er ook een. Maar, op sommige routes kun je beter niet onbeheerd achterlaten om meerdere redenen. Probleem met caravan parkeerplekken is dat die vaak heel ver van het tankstation/restaurant zijn. En ik wil er het liefst zicht op hebben. En anders idd om de beurt. Overigens gaan wij voor kleine boodschappen onderweg gewoon in de caravan. En idd kun je daar ook je eigen lekkere koffie zetten. Wel even gaskraan open draaien en voor verder rijden weer dicht.
Datum: 25.08.2026 10:12
Hans wilde deze link plaatsen, maar dat lukte niet omdat er niet voldoende Nederlandse tekst bij zat
https://www.obelink.nl/al-ko-safety-premium-aks-1300-koppelingsslot.html
Datum: 25.08.2026 10:20