Geplaatst door: Ans
Datum:
09.02.2005 23:00
Als wij op vakantie naar Frankrijk gaan zit mijn man achter het stuur.Hij wil niet dat ik rij. Maar oh wee als we verkeerd rijden. Dan schiet hij zo in de stress, dan is de lol er zo af. Route soleil hebben we al vaak gereden, bekende weg dus. Om die reden zoek ik altijd een gebied/camping uit die makkelijk te bereiken is via de route soleil. Ieder jaar een andere camping, dus ieder jaar kans lopen om de laatste 100 km verkeerd te rijden. Dan aankomen op de camping en de vouwwagen nog opzetten, en ja hoor weer stress van zijn kant. Ieder jaar denk ik weer, dit is echt de laatste keer.Om die reden wilde ik persee een caravan met zit en vast bed zodat we in de 1e instantie alleen de poten hoeven uit te draaien. Nou die caravan is er gekomen. Nu nog een navigatiesysteem dan is het probleem van stress door verkeerd rijden ook gelost.Ik vind kamperen in Frankrijk heerlijk. En als we eenmaal op de camping staan geniet ook mn man met volle teugen. Maar voordat het zo ver is. Zijn er meer mensen die hier last van hebben. En heeft iemand tips om het anders te laten verlopen.
Geplaatst door: Uylenspiegel
Datum:
09.02.2005 23:04
Als je een antwoord wil lees dan het boek "Waarom mannen niet kunnen luisteren en vrouwen geen kaart kunnen lezen". Doen.
Geplaatst door: Theo
Datum:
09.02.2005 23:07
Nee hier hebben wij geen last van. Gewoon rekening mee houden dat je verkeerd kunt rijden. Uiteindelijk kom je echt wel aan op de plaats van bestemming.
Misschien moet je je man inruilen (grapje).
Datum:
09.02.2005 23:10
Misschien een goed idee Uylenspiegel, want ik vergeet erbij te zeggen dat ik geen ster ben in kaart lezen.
Dus de titel van dat boek spreekt me wel aan.
Datum:
09.02.2005 23:25
Het boek is een aanrader. Het zou verplichte lectuur moeten zijn, ook op de scholen. Dan zouden man en vrouw elkaar beter begrijpen.
Geplaatst door: Anne
Datum:
09.02.2005 23:31
Misschien kun je toch beter zelf gaan rijden en hem kaart laten lezen.Het is toch jammer om zo je vakantie te beginnen. Onze vakantie begint als we de deur uitgaan.
Heerlijk relaxt op ons dooie gemak afzakken naar het zuiden.Het maakt niet zo veel uit als je het laatste stuk verkeerd rijd, je bent er dan toch bijna.
Sterkte en succes, Anne
Geplaatst door: petra
Datum:
09.02.2005 23:33
wat je al aangeeft, een navigatie truus in de auto, en ook nog het boek mannen komen van mars, vrouwen van venus (of net andersom)
Datum:
09.02.2005 23:34
Uylenspiegel,bedoel je hier ook mee dat ik hem niet goed begrijp. Ik ben zelf heel relaxt in dit soort dingen. Natuurlijk heb ik ook mn dingen waar ik niet goed mee om kan gaan.
Geplaatst door: Marjanne
Datum:
09.02.2005 23:35
Hallo Ans,
Dit alles komt me zeer bekend voor; ik zou het geschreven kunnen hebben. Alleen die caravan hebben we al jaren, daar is alle stress nog niet meteen mee opgelost. Er komt helaas meer bij kijken dan alleen de poten uitdraaien. Eerst moet ie in de lengte en in de breedte waterpas staan.
Dan moet ik meehelpen de luifel op te zetten (en ik doe het natuurlijk noooooit goed). Ik ben gelukkig de laatste jaren wel zo wijs dat ik gewoon doe wat manlief zegt en me verder nergens mee bemoei. Ik weet ook wel dat ie het zo niet bedoeld. Zodra alles tip-top staat, drinken we weer gezellig een bakje koffie/potje bier en is alles weer vergeten! Lang leve de vakantie!
Gr. Marjanne
Datum:
10.02.2005 00:10
Zo kan je het stellen Ans. Mannen begrijpen de vrouwen niet en omgekeerd en dat komt in de eerste plaats omdat de hersenen van man en vrouw totaal verschillend zijn.
Ik zal het illustreren met één klein voorbeeldje: mannen en vrouwen "kijken" bv. totaal anders. Een man kijkt recht voor zich uit en ziet niet wat er naast zich gebeurt. Vrouwen kijken "breedhoek", ze zien bij manier van spreken over 180 graden. Dat is heel simpel te verklaren hoe dat komt... Men moet daarvoor teruggaan naar de oorsprong van de mens. De man was (en is) van nature uit een jager en kijkt dus vlak voor zich uit naar zijn eventuele prooi. Een vrouw daarentegen is een "hoedster", zij baart kinderen en moet ze tijdens het opgroeien in het oog houden opdat hen niets lichamelijks zou overkomen. Zie je, alleen dat al is bij man en vrouw totaal verschillend. Er zijn nog een dik pak andere verschillen. Daarom is dit boek een aanrader. Mannen zullen vrouwen beter begrijpen en vrouwen zullen de man beter begrijpen… Het is o.a. bewezen dat vrouwen meer kop-staartaanrijdingen met de wagen hebben en mannen meer ongevallen met wagens die van links of rechts komen, simpelweg omdat we anders kijken.
Geplaatst door: lili@n
Datum:
10.02.2005 00:35
Ik lees trouwens prima kaart! Zonder mij komt mijn man er niet eens, kijk dat is weer eens een ander verhaal dat vrouwen zgn. geen kaart zouden kunnen lezen.Het ligt er maar aan of je er aanleg voor hebt ja of nee.
Mensen vragen mij ook altijd de weg, of ik nu in Nederland ben of in Frankrijk of onderweg en ......ik kan ze meestal ook op weg helpen! Het klinkt misschien wel aanmatigend, maar zo is het niet bedoeld.Ben het alleen zat dat er altijd zo 'minderwaardig' over het fenomeen 'vrouw en kaartlezen' gedaan wordt.
Maar om even op je vraag terug te komen Ans,in jouw verhaal herken ik en velen met mij denk ik, zeker wel elementen die bij veel mensen voorkomen,
is het niet met de caravan of auto, dan wel stress met kinderen onderweg,
of de hond die er nodig uit moet of dat men al zenuwachtig wordt als men in de verte de tolpoortjes 'aan ziet komen' en je zo gauw je pasje en je
bonnetje niet weer kunt vinden.Kortom 'tig' dingen om op te schrijven die
je in de 'stress' helpen.Of je hoort ineens een raar geluid en noem maar op.Het zal wel temperament zijn van sommige mensen om zo te reageren.
In ieder geval heel herkenbaar.Wat er aan te doen? Training in het gedrag?
Een soort alternatief,net als ski-gym voor de wintervakantie, dan speciaal voor de zomervakantie: een anti-stress snelweg/zomervakantie/campinggedrag cursus all-in-one.Speciaal ook voor hen die zich altijd ergeren aan 'die anderen' op de camping met dat 'vele wasgoed' en chauffeurs die altijd weer sneller moeten met hun combinatie dan pietje die voor hem rijdt.
Ik hoop Ans dat je echt positieve reacties zult krijgen waar je wat mee kunt,ik ben er ook benieuwd naar,want ik weet zeker dat er bij meer mensen
heel wat wordt afgemoppert alvorens men op zijn of haar plek is aangekomen
Datum:
10.02.2005 00:57
Lilian, ik heb nooit beweerd dat er geen vrouwen zijn die wel kaart kunnen lezen. De titel van het boek illustreert alleen maar dat mannen en vrouwen verschillend zijn. Er zijn natuurlijk vrouwen die kaart kunnen lezen… er zijn ook mannen die kunnen luisteren, kortom, er zijn uitzonderingen op de regel.
Maar, als jij al stress krijgt van de kinderen die achteraan zitten te rollebollen, de hond die moet plassen, de aankomende tolpoortjes, het bonnetje dat zoek is, enz., dan moet je dringend in therapie of hulp vragen aan je huisdokter en geen cursus volgen. Je bent een groot gevaar op de snelweg voor andere weggebruikers. En vergeet niet: stress zit tussen de oren en dus ook… in de hersenen.
Geplaatst door: Manon
Datum:
10.02.2005 09:56
Sommige dingen komt mij zeer bekend voor. Niet wat betreft verrijden.Dat gaat meestal goed, als mijn man naar mijn aanwijzingen luistert, maar ja dat luisteren dat is soms een probleem en wat links en recht is ook. Kaart lezen kan mijn man absoluut niet en heeft totaal geen gevoel voor richting. Kaart lezen doe ik dus en dat gaat prima.Maar het aankomen op de camp. en ja nu hebben wij altijnd een caravan gehad en dat was ook al een probleem. Waar moet de caravan staan. Na 2 dagen rijden met 2 tieners, toen nog, is het beter om eerst eens , als de pootjes provisorisch zijn uitgedraaid, de camp. te verkennen, een kopje koffie te drinken en een baantje te zwemmen want anders is het stress en ruzie want iedereen is moe .. En daarna als iedereen een beetje uitgerust is, even goed kijken waar komt de zon op, hoe wil ik staan etc.Dan de boel op de plaats, kinderen zetten hun tentje op en eventueel zetten wij de voortent nog op en anders de volgende dag. Dat werkte uitstekend. Nu de kinderen niet meer meegaan doen we dat nog steeds. Eerst koffie en daarna rustig kijken en opbouwen.
Geplaatst door: ® sandra
Datum:
10.02.2005 10:33
Tja,die mannen he ;-))
nu, ik moet bekennen. Mijn echtgenoot is de rust zelve. Eer dat je die gestresseert ziet, moet er toch al veel gebeuren hoor. Ik zorg wel dat voor we vertrekken alles klaar is. Caravan is klaar, koffers heb ik gepakt, eten staat klaar. Broodjes gesmeert, speeldingen voor de kinderen ( heel belangrijk!). Als je zo al kan vertrekken , dan zit je toch al goed op weg vind ik. Wat betreft het kaart lezen. Daar sta ik voor in. Mijn echtgenoot rijdt bij wijze van spreken al verloren al hij zijn dorp uit is. Hij is echt geen crack in het vinden van zijn weg. Maar vraag hem een muurtje te bouwen, tegeltjes te plaatsen... doet hij allemaal perfect. Dus alles compenseert zich :-) Het is maar hoe je er mee om gaat. Het is toch de bedoeling dat je relaxed op je vakantieplaats aankomt.
Geplaatst door: ® jeanet
Datum:
10.02.2005 10:40
Vrouwen komen dus echt van Mars en mannen van Venus? Of was het andersom? Ha, ha!
Ja, ik ken dit probleem. En wij pikken het meestal ook nog. Wat zeg ik: wij zij gewoon veel sterker!
Geplaatst door: ® Ien
Datum:
10.02.2005 10:43
Het kaartlezen schijnt alles te maken te hebben met de hoeveelheid testosteron in het bloed. Heb je trouwens ooit een man ontmoet die vindt wat hij zoekt? Schijnt ook weer te maken hebben met het feit dat vrouwen in de oertijd bessen ed. moesten verzamelen, terwijl de man over de vlakte loerde of hij wild zag. Als je man niet wil dat jij rijdt zou ik het niet doen, want ook daar zal hij dan enorm veel stress van krijgen. Ach als je elkaar wat langer kent dan weet je dat dit soort buien weer overgaan. Soms is het beter gewoon je mond te houden of een geintje te maken. Misschien kun je met hem afspreken dat hij zich een beetje inhoudt ?
Datum:
10.02.2005 10:52
Mijn vraag was hebben hier meer mensen last van en heeft iemand tips. Ik had niet zoveel reacties verwacht. Allemaal bedankt!! Ik ga het boek lezen, en was er inderdaad maar een anti-stres
snelweg/zomervakantie/campinggedrag cursus all-in-one.
De tip van Manon gaan we zeker opvolgen.
groetjes Ans
Geplaatst door: Henry
Datum:
10.02.2005 10:53
Klinkt misschien vreemd, maar kaartlezen is zo ongeveer mijn beroep.
Als we echter op pad gaan met de caravan, leest mijn vrouw de kaart(en).Dat doet ze zéér goed.
Geen stress dus.Ze wil alleen nog wel eens twijfelen op een camping.Ze weet nooit welk plekje we zullen kiezen.Ik laat dat altijd aan haar over.
Ik heb wel "vetorecht".
Geplaatst door: Piet
Datum:
10.02.2005 10:56
Laten we de kaartlezers maar in ere houden want het is best moeilijk, je zit op de kaart te zoeken en intussen vliegen de verkeersborden aan je voorbij. In de rally sport is kaartlezen een beroep kun je nagaan.
Sjappoo voor alle kaartlezers (man/vrouw) die zonder een hapering gelijk alles goed laat rijden in het grote Frankrijk.
Datum:
10.02.2005 11:02
Len jij zegt soms is het beter gewoon je mond te houden of een geintje te maken. Dat is ook zo.
Soms zeg ik maar gewoon niks, maar soms ga ik heel overdreven meedoen. Dan ziet hij vaak wel in dat hij beter anders kan reageren. Het is niet alleen voor ons(kids en mij) vervelend maar natuurlijk ook voor hemzelf. Het lijkt me vreselijk als je zo snel in de stress schiet.