Geplaatst door: ® mariët
Datum:
10.02.2005 11:06
Wat me opvalt in de vele reacties is dat kennelijk de mannen last hebben van stress. Nou bij ons ben ik de stresskip..... en niet zo weinig ook!
Gelukkig zijn man en kinderen hiervan op de hoogte en houden ze er rekening mee.
Als we eenmaal een uurtje onderweg zijn en ik mijn huilbui heb gehad is alles weer dik in orde, maar ohoh, voordat we weg zijn.
Dat hebben we min of meer opgelost doordat mijn moeder komt op de dag dat we weggaan. Zij controleert het hele huis, ruimt nog hier en daar wat op, gooit de laatste vuilniszak in de container en neemt de hond mee en sluit zorgvuldig af. Dat werkt super! Echt "oma's aan de top"
We rijden allebei (ik het eerste uur dus NIET)maar ik ben de betere kaartlezer, in die zin dat we ons op het laatst ook altijd wel een stuk "verrijden" daar zijn we aan gewend, wordt ingecalculeerd en geeft geen stress.
Geplaatst door: anita
Datum:
10.02.2005 11:13
Daar hebben wij totaal geen last van. Als ik de voordeur dicht trek , dan hebben we vakantie. Hij rijdt en ik lees kaart. Ik stippel ook de route uit, hij volgt mij blindelings. En op de camping proberen we altijd op tijd aan te komen, meestal rond 13.00-15.00 dan zijn we niet moe van het reizen.
Geplaatst door: monique
Datum:
10.02.2005 11:50
Mijn man was in het begin ook altijd zo gestresst. Bij het inpakken begon het al. Nou ben ik wat dat betreft de rust zelve, dus zou je denken dat dat een positieve invloed heeft (had). Nou, niet dus, want hoe relaxter ik was, hoe gestresster hij werd, omdat hij niet begreep dat ik zo rustig kon blijven, dus dan liep hij zich daar weer aan te ergeren! Hij zat ook altijd in de auto met van die doelen voor ogen: ongeveer zo laat moeten we wel bij Luik zijn, ongeveer zo laat bij Luxemburg, dus hij zat de hele weg op de klok te kijken of we nog wel 'op schema' zaten! We hebben daar door de jaren heen veel over gepraat (in de zin van 'waarom zo'n strak tijdschema, je hebt er toch geen invloed op' etc), en ik moet zeggen dat dat toch wel helpt. Tenslotte leidt herkenning en inzicht meestal toch wel tot verbetering, is mijn ervaring. En nu, na een aantal jaren ervaring, verloopt het toch wel wat minder gestresst. Helemaal er uit krijg je het natuurlijk nooit, want het is toch de aard van het beestje, maar hij ligt nu tenminste niet meer de eerste 2 dagen op de camping met migraine in de tent!
Geplaatst door: Ans
Datum:
10.02.2005 12:28
Monique wat jij zegt klopt.Herkenning en inzicht leiden meestal wel tot verbetering. Mijn man is bij een haptonoom onder behandeling geweest.De behandeling was daar ook op gericht. Hij heeft er nl. in zijn dagelijks leven ook veel last van. Het gaat sinds die tijd wel wat beter.En als we een maal kant en klaar op de camping staan is het wel over.Ik was gewoon benieuwd of hier meer mensen last van hebben, en hoe ze dat ervaren/mee om gaan. En alle tips zijn welkom.
Geplaatst door: Uylenspiegel
Datum:
10.02.2005 13:37
Al die stress? Dàt is nou net de reden waarom ik het vertik nog snelwegen te gebruiken, die zitten vol met gestresseerde mensen die vaak in één dag naar hun vakantiebestemming willen, meestal meer dan duizend kilometer ver. Ze vertrekken gestresseerd, zijn een groot gevaar op de autoweg voor alle andere weggebruikers. Moeten voortdurend in de kont van hun voorganger zitten kijken om de vangrail niet in te duiken. Ze zitten te ruzieën met de kinderen en met de ega die manlief weer eens de verkeerde weg heeft opgestuurd (of omgekeerd), moeten luciferrs tussen de oogkleppen steken om toch maar wakker te blijven, nemen zo weinig mogelijk rustpauzes en komen dan afgepeigerd ter bestemming. De eerste twee dagen liggen ze languit in de zetel om weer een beetje mens te worden. Akkoord, niet iedereen heeft tijd zat om de bison futé (alternatieve wegen) te nemen maar wat is er zaliger dan in bv. twee of meer dagen naar zijn vakantiebestemming te rijden. Je rijdt veel ontspannender, je ziet onderweg veel meer, je kan in het kleinste dorpje halt houden om wat mondvoorraad op te doen, enz. En als je op je vakantiebestemming belandt dan ben je nog mens genoeg om zonder gedonder alles op zijn plaats te zetten. Zalig toch? Er moet dringend een halt toegeroepen worden aan al die kerels (zijn er ook vrouwen?) die uuuuuren achter het stuur zitten en dan nog liefst 's nachts rijden. Dan noemt men zoiets VAKANTIE. Of ben ik weer een "rare kwiet"?
Datum:
10.02.2005 13:54
Uylenspiegel, deze vorm van stress bedoel ik niet.Wij nemen altijd een overnachting. Voor onze vakantie neemt mn man altijd nog eens 3 snipperdagen op zodat we uitgerust vertrekken.Ik zorg dat de caravan ingepakt klaar staat. We ruzieën niet met de kids. Onze jongste(17) die nog meegaat slaapt of luistert naar muziek van zijn mp3.We stoppen om de paar uur om wat te eten/drinken en de benen te strekken.
Ik bedoel de irritatie van het verkeerd rijden, alles opzetten, en als er iets mis gaat.Daar krijgt hij stress van.
Datum:
10.02.2005 13:57
Ik vind je trouwens geen rare kwiet.Ik ken je niet dus dat zou erg kortzichtig van mij zijn.
Geplaatst door: Eveline
Datum:
10.02.2005 14:25
Wat is er in godsnaam mis met verkeerd rijden??? Columbus heeft zo Amerika ontdekt. Het is juist spannend om onverwachts op een andere plek te komen dan je had verwacht. Wie weet wat je daar aantreft, wat je niet had gehad als je goed was gereden. Mijn man vindt verkeerd rijden ook vervelender dan ik. Maar we zijn eens in Duitsland verkeerd gereden en op zoek naar de goede route langs prachtige plekjes gekomen. Was ik even blij dat ik niet goed op had zitten letten bij het kaartlezen. Hoe erger je het vindt om verkeerd te rijden, hoe meer stress je krijgt. Zonde van je vakantie, stress hebben. Liever het leuke aan verkeerd rijden inzien. Dat is misschien wel een tip voor je man, Ans.
Geplaatst door: Rivi
Datum:
10.02.2005 14:45
Hoezo gestresst op vakantie ?
WAAR GEBEURD !
Man komt vrijdags vrolijk thuis van z'n werk want morgen gaan ze met vakantie.
Zijn vrouw loopt rond met barstende hoofdpijn.
Zegt hij: "ik snap werkelijk niet hoe je daar aan komt".
Zij antwoordt niet . . .
De volgende dag, onderweg, vraagt hij aan haar of ze er wel aan gedacht heeft extra schone sokken voor hem meegenomen heeft.
"Kijk" antwoordt ze nu "van dat denken krijg ik nou zo'n hooofdpijn van !"
Geplaatst door: ® Gesina
Datum:
10.02.2005 15:12
Vakantie route Dordogne 2002
E25 A2 12 29 Grens Nederland / Belgie
E25 A25 9 38 Luik # cheratte
E40 A3 12 50 > NAMUR # LONCIN
E 42 A15 48 98 NAMUR
E42 A15 35 133 CHARLEROI
E42 A15 20 159 > MONS
E19 A7 18 171 MONS
E19 A7 19 190 GRENS BEL/FRA
E19 A2 13 203 VALENCIENNES
E19 A2 23 226 CAMBRAI
E19 A2 40 266 > PARIS
E15 A1 59 325 COMPIEGNE
E15 A1 38 363 SENLIS
E15 A1 31 394 # PARIS-EST
E15 A3 10 404 > BORDEAUX / LYON
A86 6 410 “ “
E50 A4 4 414 “ “
A86 14 428 # RUNGIS
E5 A10 36 464 > BORDEAUX
E5 A10 79 543 ORLEANS
E9 A71 7 550 > CLERMONT - FERRAND
AFSLAG 02 : OLIVET
N271 4 554 LA SOURCE
N20 15 15 LA FERTE - ST AUBIN
N20 16 31 LAMOTTE - BEUVRON
N20 20 51 SALBRIS
N20 20 71 VIERZON
E9 A20 54 125 CHATEAUROUX
E9 A20 35 160 ARGENTON-S-CREUSE
E9 A2O 51 211 LA SOUTERRAINE
E9 A20 44 255 LIMOGES
E9 A20 61 316 UZERCHE ( AFSL 45 )
N120 27 343 TULLE
N120 27 370 ARGENTAT
D12 4 374 MONCEAUX - SUR - DORDOGNE
Zo maar een voorbeeld, manlief stippelt de route uit, ik lees hem, samen met de michelen gids, en alles komt goed, dit doen we elk jaar zo, en geen problemen. (wel elke keer een andere route hahahha!)
Succes met plannen,
Groetjes Gesina
Geplaatst door: helene
Datum:
10.02.2005 16:23
Avond ervoor goede sex en de volgende dag rijdt mijn man fluitend naar Frankrijk,zet met plezier de pootjes uit en kijk mij alweer lonkend aan,maar dan schiet ik in de stress.Sex op de camping,ojee!!(hier is vorig jaar al genoeg over gediscuseerd,maar voor mij hoef dat niet zo.)
Geplaatst door: karin
Datum:
10.02.2005 16:32
heel goed idee helene! mijn man kijkt nu alweer uit naar de vakantie ,want dan ben ik altijd op mijn best lekker relaxed dus hij ook!
Geplaatst door: wendy
Datum:
10.02.2005 16:48
Hey Helene, ik snap die man van je wel die denkt há nog een keer moet ik dan heb ik weer lekker 3 weken rust.....grapje moet kunnen toch, een keertje? By the way dat zachtjes doen heeft ook wel wat vind ik, schudt een caravan erg eigenlijk?
Geplaatst door: karin
Datum:
10.02.2005 17:31
wendy,goeie vraag van jou,ben ik ook wel een beetje benieuwd naar ,wij liggen op de grond op luchtmatrassen niks geen lawaai en kunnen ook heel stil genieten.haha! trouwens toen onze zoon nog klein was en altijd op een luchtbed lag wiebelde hij altijd zichzelf in slaap en dachten de buren op de camping door dat gekraak dat wij bezig waren en zeiden na twee weken pas, nou jullie hebben ook echt vakantie he?
Geplaatst door: Manon
Datum:
10.02.2005 18:16
Ans je zult zien dat werkt echt veel relaxter.
als wij aankomen gaan we eerst op ons gemak een plekje zoeken . Als we een plekje naar onze zin gevonden hebben bekijken we alvast hoe we de caravan zullen gaan neerzetten. Dan gaan we ons inchequen en rijden de caravan naar onze plaats. Dan koppelen we de boel af. zetten hem provisorisch neer, pootjes uit, ik zet koffie en manlief pakt de stoelen. Dan lekker een half uurtje tot een uurtje even lekker genieten en de reis nog even doorspreken. Als het erg warm is gaan we eerst nog even zwemmen en zetten tegen de avond de caravan zoals we hem hebben willen en dan gaat zet manlief de luifel op en ik maak de caravan van binnen in orde. Tegenlijk klaar en heel relext. Voorheenb inderdaad altijd stress om de boel zo snel mogelijk op te zetten en dan bleek achteraf dat je de caravn toch beter anders had kunnen zetten. Dus doe lekker rustig. Vakantie is ook het reizen en opzetten van de tent.En koffie doet wonderen.
Geplaatst door: ® GJ
Datum:
10.02.2005 18:24
Wat bij ons tav kaartlezen goed heeft gewerkt is dat vrouwlief nu een potloodje bij de hand heeft om markante punten op de kaart af te tekenen.
Dat scheelt op vakantie tot zo'n 200 kms omrijden en veel stress. Een investering in een potloodje is dus goud waard.
Geplaatst door: wendy
Datum:
10.02.2005 18:40
Haha leuk Karin, ik hoorde dat ook op vakantie toen dacht ik er ook iets van totdat de "buurvrouw" uit het zwembad kwam, ik vond het wel de moeite waard om één en ander even goed in de gaten te houden, je weet maar nooit wat voor spannende dingen er in de tent van de buren gebeuren, helaas (ook voor "buurman") bleek hij met migraine in de tent te liggen.
Datum:
10.02.2005 22:53
Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar reactie.
Mn man en ik hebben afgesproken dat we bij aankomst eerst gezellig wat drinken en e.v.t een duik in het zwembad nemen. De voortent en/of luifel doen we pas de volgende dag. We gaan samen de laatste km's van de route uitstippelen. Een groot gedeelte hebben we vaker gereden en is bekend. We hoeven de laatste dag nog maar 400 km te rijden. Als we verkeerd rijden hebben we tijd genoeg om de camping te vinden.Hij zal proberen zich in te houden, ik probeer me niet aan hem te ergeren als hij stresst. Als we eenmaal staan, hebben we altijd een fijne vakantie, en genieten we met volle teugen. Op de een of andere mannier is de terugreis nooit zo'n probleem. Gelukkig is hij niet de enige die hier last van heeft. Een kleine troost.Ik wens jullie allemaal een fijne stress-arme vakantie. Groetjes Ans
Geplaatst door: me
Datum:
11.02.2005 00:37
AMEN!
Geplaatst door: HennY
Datum:
12.02.2005 18:58
Beste Ans,
Wij hebben jaren door Frankrijk getrokken met onze dierbare vrienden met 2 caravans dus.Mijn vrouw kan dus niet echt goed kaartlezen dus reden onze vrienden voorop.
Zijn vrouw kon kaartlezen als de beste maar hij was nogal eigenwijs en vond dat hij het beter wist en hield zich dus niet altijd aan haar route schema,wat in hun auto tot heftige discussies leidde.Wij erachteraan tuffend en mijn vrouw roepend ze gaan verkeerd ze gaan verkeerd.
Rustig nou zij ik dan maar weer we gaan NOOIT verkeerd we rijden hoogstens een toeristiesche route.
Waar maakt men zich toch zo druk ok je bent toch op vakantie en die begint bij de voordeur van ons huis als we die achter ons dichtslaan.
Al die stress is niet goed voor de rest in de auto en beginnen daar op te reageren.
Nu wij alleen op vakantie gaan zonder hun komen wij ook steeds weer waar we zijn moeten en misschien een paar toeristische routes erbij , maar hebben wel dingen gezien die we anders nooit hadden gezien.
Cruyf citerend ieder nadeel heb zijn voordeel.
doei.