Geplaatst door: ivonne
Datum: 01.04.2006 07:33
Hallo,
Wij vertrekken uit maastricht, tolgeld hebben we altijd zonder problemen betaald, maar dit jaar is dat iets minder. We willen nu proberen met zo min mogelijk tol, maar wel zoveel mogelijk snelweg naar de spaanse grens te rijden (ri costa brava en verder)
Wie kan me helpen wat een goede route is? Kan ik ergens van de autoroute du soleil makkelijk op de snelweg via clermont ferrand komen ? zat zelf te denken die oversteek bij macon te maken, maar is dit handig?
Geplaatst door: frans
Datum: 01.04.2006 08:04
Is dit soms een 1 April topic.
Zo niet dan geef ik je weinig kans om tolvrij via een snelweg in Spanje te komen.
Maar de 4 baans N wegen kunnen je wel een goed eind op weg brengen.
Geplaatst door: Hans
Datum: 01.04.2006 09:40
Met de juiste kaarten kom je een heel eind. Bijvoorbeeld in het Michelin-boek kun je goed zien welke wegen echt doorgaande wegen zijn en welke minder. Maar de meeste doorgaande RN-wegen zijn niet 4-baans. Soms is er wel een stuk 4-baans, maar dat beperkt zich dan tot enkele tientallen kilometers en daarna houdt het weer op. Om op een snelle en comfortabele manier naar Spanje te rijden zit er toch maar 1 ding op, de kous nog een keer extra leegschudden en de tol betalen. Via de RN-routes kan wel, is ook erg leuk, maar alleen als je wat meer tijd hebt.
Via de ANWB is precies te achterhalen welk stuk snelweg wat kost. Ik heb begrepen dat de route via Clermont Ferrand niet veel scheelt qua tol met de route over Lyon.
Een mogelijke route zou kunnen zijn:
Maastricht/ Luik/ Luxemburg/ Metz/ Nancy/ Dijon/Beaune/ Chalon en daar afslag te 26 nemen.
Vanaf afslag 26 Chalon de N 80 en daarna N 70/ N 79 naar Digoin. Daarna
N 79 blijven volgen naar de kruising met de N 9 ten zuiden van Moulins. Daar de N 9 op en richting St Pourrcain / Gannat. Bij Gannat de A 71 op naar Clermont Ferrand.
Deze route is niet helemaal tolvrij. Het stuk tussen Nancy en Chalon (A 31 /
A 6) betaal je tol en een klein stukje voor Clermont Ferrand. De route is na Clermont Ferrand tolvrij (m.u.v. de brug bij Millau). Je kunt ergens tussen Cahlon en Gannat prima een overnachtingscamping regelen. Genoemde N- wegen zijn allemaal van het type doorgaande route. Dat varieert van 2 via 3 naar 4-baans (er zijn hele stukken 4 - baans bij). De route komt ook niet door grote plaatsen, wat de kans op opschieten een stuk groter maakt.
Geplaatst door: ® Jan T
Datum: 01.04.2006 12:01
De routekaarten van de ANWB zijn heel handig om een tolvrije route uit te stippelen.
Op deze kaarten is heel duidelijk af te lezen welke snelwegen tolvrij zijn en waar betaald moet worden. De overige aangegeven wegen zijn doorgaans heel goed te berijden en hebben over het algemeen ook een goede bewegwijzering.
Een Michelin kaartenboek geeft erg veel wegen aan en wordt door mij hoofdzakelijk gebruikt voor kleinere (fiets)ritjes, waarbij ik ook de kleinste weggetjes niet schuw.
Datum: 02.04.2006 15:52
Die tip van Hans komt aardig in de buurt van waar ik aan dacht, wat tol vind ik niet erg, snel door kunnen rijden vinden we ook belangrijk. De uren die we rijden moeten een beetje opschieten. De ene dag rijden we langer dan de andere. Maar we gaan er bij Chalons af,en dan via clermont ferrand.
En nee het was geen 1 april grap. Ik ken Frankrijk goed, enige tijd geleden zijn we via clermont Ferrand over binnen wegen naar huis gereden, was schitterend, maar nu willen we vrienden opzoeken, en planning is dan belangrijk.
Geplaatst door: donald
Datum: 02.04.2006 18:17
Kijk een op www.mappy.com kun je de criteria aanpassen (tolvrij)
Datum: 02.04.2006 18:34
mappy.com is alleen geheel tolvrij , en ik wil best tol betalen, alleen niet meer dan nodig om onze planning te halen. We gaan in Chalons van de snelweg af, we dachten er zelf op een andere plaats af te gaan, en door te steken, maar wilden via dit forum tips.