naar Bretagne via Mont st. Michel (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Mirjam 
, Datum:
17.06.2023 16:43
Na vele jaren Zuid Frankrijk gaan wij over een paar weken voor het eerst naar Noord Bretagne met de caravan. Wij komen op de heenweg (bijna) langs Mont st. Michel, daar zijn we ook nog nooit geweest. Kan je daar parkeren met auto + caravan? Of is dat niet mogelijk?
Ik begrijp dat het altijd ontzettend druk is maar het lijkt ons toch jammer als we het niet zien als we zo dichtbij zijn. Een dagje vanuit onze bestemming heen en terug is waarschijnlijk wat ver.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
17.06.2023 17:29
De MSM heeft enorme parkings, maar die zijn zo aangelegd dat je er geen plekken voor auto met aangekoppelde caravan hebt. Max lengte voor personenauto's is officieel 5 meter (muv camperplaats P8, daar kun je met voertuigen tot acht meter terecht). Vanaf die parkeerplaatsen gaan elke paar minuten gratis shuttlebussen. Geen idee hoe ze streng ze zijn, op rustige dagen kan er achteraan wellicht best wat, maar toen wij er jaren geleden met de camper waren heb ik daar geen caravan gezien.
Geplaatst door: ® Wim6 
, Datum:
17.06.2023 23:23
Mirjam,
Misschien niet het directe antwoord op je vraag, maar wel een goed alternatief om Mont St. Michel te bezoeken.
Camping 'Baie de Mont St. Michel' aan de Mottaiserie 1 in Courtils ligt op 10 - 11 km. van de grote parkeerplaats.
Deze camping is goed betaalbaar en heeft prima sanitair; de plaatsen hebben geen schaduw.
De receptie is geopend van 09.30 - 12.00 uur en 14.30 - 19.00 uur; op overige tijden is er geen mogelijkheid om als nieuwe gast op de camping te komen.
groetjes, Wim Janssen
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
18.06.2023 00:04
In aanvulling daarop: als je daar toch een overnachting pakt, is het wel zo leuk om 's avonds te gaan. Dan zijn de meutes van de busreizen weg en heb je met een beetje mazzel nog een mooie zonsondergang ook. De abdij bovenop, waar je apart entree voor betaalt, kun je wat mij betreft overslaan. Die is niet heel bijzonder en ze hebben er wat amateuristische pogingen gedaan om er een house of horror van te maken.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
18.06.2023 07:32
Ik zou er een overnachting bij doen. Een inderdaad 's avonds gaan of 's morgens vroeg. Toen wij gingen waren we er voor tien uur en was het nog te doen. Toen we terug gingen kon je bijna niet meer lopen door alle andere toeristen.
In de zomer loopt het aantal bezoekers soms op tot dagelijks 14.000.
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
18.06.2023 12:16
Wij hebben een aantal jaren geleden 2 nachten op deze camping gestaan om Mont St. Michel te bezoeken.
Camping-frankrijk.nlCamping Haliotis in PontorsonAlles wat u wilt weten over deze camping in Manche
Ik zou ooit wel weer eens Mont St. Michel willen bezoeken maar dan nooit meer in het hoogseizoen en dan ook nog eens heel vroeg. Als je in het hoogseizoen gaat en niet heel vroeg is het zo druk dat je eigenlijk nog niets ziet. Je loopt in een file en je moet steeds zo erg opletten met al die trappen dat je eigenlijk niet stil kan gaan staan om rustig om je heen te kijken.
Geplaatst door: Cornelis 
, Datum:
19.06.2023 12:05
Wij hebben ook op Haliotis in Pontorson gestaan. Mooie camping met mooi aangelegde tuin, ook zijn er plaatsen met privé sanitair. Ongeveer 9 km verwijderd van de Mont Saint Michel.