Geplaatst door: mariet 
, Datum:
27.06.2025 09:17
Vorig jaar is onze vakantie grondig bedorven door de onophoudelijk snoeihard waaiende Mistral. Dat hoort er bij in dat gebied maar voor dit jaar wil ik m toch het liefst ontwijken. Wie weet een goede betrouwbare weersvoorspellingsite die ook de Mistral enigszins correct voorspelt?
Geplaatst door: Noren63 
, Datum:
27.06.2025 13:59
www.meteofrance.com
Of op Météociel volgens Google/AI
Geplaatst door: ® irenem 
, Datum:
27.06.2025 14:40
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
27.06.2025 22:59
Vorig jaar september inderdaad 6 dagen harde mistral wind. Dan ben je er inderdaad wel klaar mee. Vervolgens in Spanje weer paar dagen met veel wind de tramontana.
Ik kijk altijd op de app meteofrance en zoek ik op plaats Grillon. Je kunt dan bij Confiance ( betrouwbaar) wel goed beeld krijgen. Maar je kunt niet in augustus al kijken of ergens in september de mistral op steekt.
Geplaatst door: ® Mariet1 
, Datum:
28.06.2025 07:36
Allemaal bedankt voor de antwoorden. Als jaren en jaren Frankrijkganger weet ik wat de Mistral is, waar hij ontstaat en ook dat hij onvoorspelbaar is. Ik bedoel dan ook niet dat ik weken van tevoren wil weten of hij waait, want dat doet ie, gegarandeerd wel ergens in de 5 weken die we rondtrekken in het zuiden. Vorig jaar was het erger dan andere jaren naar mijn idee, maar goed. Ik zocht dus een site die me kan voorspellen of ie op korte termijn waait. We zijn namelijk in de gelukkige omstandigheden dat we kunnen gaan en staan in volstrekte vrijheid en onze vakantie kunnen aanpassen aan het weerbericht, We gaan pas in september overigens
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
28.06.2025 09:36
De beste voorspellers van de Mistral of andere lokale windvlagen (zoals de Tramontana in de Aude) vind je bij de plaatselijke bakker of desnoods het Office du Tourisme. Gewoon wat rondvragen. Of bij de receptie natuurlijk. Of gewoon zo maar iemand die daar woont. In de Aude hadden wij last van de Tranmontana en bij een plaatselijke boer die bezig was op een veld die net kwam aanlopen ook de vraag gesteld. Hij zei dit duurt nog 3 dagen. Dan is het weer mooi. En het klopte, want daarna was het prachtig. Gelukkig maar, want we waren die wind echt spuugzat (werden bijna van de katharenkastelen af geblazen, zaten in de avond steeds binnen) en hadden nog 6 dagen. Als we nog maar 3 dagen hadden gehad hadden we gezien zijn uitspraak vertrokken denk ik.
Geplaatst door: xcg 
, Datum:
28.06.2025 09:38
Ik heb de app Windfinder op mijn mobiel. Die geeft (volgens mij) een redelijke voorspelling. Ook kun je op de kaart mooi zien hoe de situatie is op jouw locatie.