Geplaatst door: Johann 
, Datum:
12.08.2025 13:39
In Frankrijk zijn tegenwoordig zgn carpoolstroken, vaak is dat de 3e baan zoals bij Lyon. Echter met een combinatie van auto en caravan langer dan 7 meter mag je uitsluitend op de 2 rechtse rijstroken
Mijn vraag: mag je bij een geopende carpoolstrook ook hier rijden met een caravan combinatie? Wel minimaal 2 personen in de auto. Wie o wie weet het antwoord.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
12.08.2025 13:55
Volgens mij geldt hetzelfde als in Nederland: alleen de twee rechter rijstroken zijn voor auto plus aanhanger.
Ik weet echter niet precies wat er geldt bij die stroken voor "vehiculs lents", zo'n tijdelijke rijstrook.
Gelukkig rijd ik eigenlijk altijd rechts, dus ik sta nooit voor die vraag.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
12.08.2025 19:12
De specifieke carpoolstroken in Frankrijk ( aangeduid met een wiebertje boven de weg) is UITSLUITEND voor personenauto's met 2 of meer personen in de auto. Aanhangwagen, vrachtauto e.d. mogen hier niet rijden.
Geplaatst door: Toon 
, Datum:
12.08.2025 19:43
Er moeten inderdaad twee personen in de auto zitten. Ik kan nergens vinden dat er geen aanhangwagen achter mag hangen.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
12.08.2025 20:16
Auto's met een aanhanger (zoals een caravan) mogen in Frankrijk doorgaans geen gebruik maken van de carpoolstrook. Deze rijstroken zijn alleen toegankelijk voor voertuigen met minstens twee inzittenden, taxi's, elektrische voertuigen met een groen Crit’Air milieusticker, en soms openbaar vervoer. Specifiek voor voertuigen zwaarder dan 3.500 kg of langer dan 7 meter, zoals auto's met caravan of campers, gelden beperkingen: ze mogen meestal niet op de meest linkse rijstrook rijden, die vaak als carpoolstrook wordt ingericht.
De regels zijn vooral bedoeld om verkeersveiligheid en doorstroming te waarborgen, en het is niet toegestaan om met een aanhanger of caravan op de carpoolstrook te rijden, zelfs als je voldoende passagiers hebt. Daarnaast geldt voor voertuigen of combinaties langer dan 7 meter dat ze over het algemeen op de 2 meest rechtse rijstroken moeten blijven, tenzij ze afslaan.
Samenvattend: ook al is er meer dan één inzittende in de auto, een auto met aanhanger mag in Frankrijk niet gebruik maken van de carpoolstrook. Overtreding kan leiden tot boetes van rond de 135 euro.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
13.08.2025 13:30
Ok , bedankt voor de heldere uitleg Johan.