Geplaatst door: Milburn 
, Datum:
24.05.2026 09:46
De laatste jaren worden nieuwe auto's niet meer uitgerust met een reservewiel, maar met een reparatiesetje.
Als je op de snelweg na een klapband of iets dergelijks komt te staan met je caravan of vouwwagen heb je een uitdaging.
Je kan de nooddienst bellen, die dan binnen een een bepaalde tijd je voertuig komt ophalen om hem dan naar een reparatieplek te brengen.
Mijn vraag, wat doen jullie. Nemen jullie een reservewiel voor het voertuig mee of we zien het wel of er iets gebeurt of niet.
Geplaatst door: ® Van Ootjes 
, Datum:
24.05.2026 10:05
Wij rijden inderdaad ook al wat jaren met een reparatiesetje. In onze vorige Ford zat een compressortje met Latex om “ het lek te dichten’” ook in onze Mitsubishi is dit de standaarduitrusting. Inmiddels ben ik wel zover dat ik het standpunt heb om dit in prncipe niet te gaan gebruiken… Tegenwoordig beschikken de meeste auto’s over sensoren op de ventielen. Wanner het dichtingsmiddel gebruikt is betekent dit vaak een nieuwe sensor en een hoop rotzooi bij de reparatie…. Een reparatieplug gebruiken om te herstellen bij de bandenboer of garage is vaak ook niet meer mogelijk. Vanwege dit en de kleine kans op lek rijden tegenwoordig (ook in Frankrijk….) heeft dit me doen besluiten om dan maar te kiezen voor het afslepen voor reparatie of zelf iets te organiseren met een reparatie op een caming. De reisverzekering heeft bij ons wel een module voor zulk soort zaken met “pech onderweg”
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
24.05.2026 13:19
Voor de auto niet omdat een een nieuwe autoband meestal makkelijk verkrijgbaar is.
Voor de caravan wel een reservewiel omdat caravanbanden in specifieke maat soms moeilijk te verkrijgen zijn.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
24.05.2026 13:31
Wij hebben een campertje en hebben zeker een reservewiel bij ons! Geen zin om ergens op de snelweg te moeten wachten...
Geplaatst door: ® Annetteuij 
, Datum:
24.05.2026 14:51
wij hebben voor dit soort gevallen een thuisbrenger op internet gekocht. Al een keer nodig gehad, dus heel blij mee
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
24.05.2026 14:53
Wij gebruiken ‘s zomers een winterband en ‘s winters een zomerband als reservewiel. Tot voor kort met een spanband achterin de Caddy, maar nu met een speciale beugel onder de auto. Dus ook steeds maar 3 banden in de opslag bij de garage!
Geplaatst door: ® Jan K 
, Datum:
24.05.2026 16:28
Ik heb 4 wielen met band gekocht op Marktplaats. Kosten € 100,--. 1 wiel voor mijzelf gehouden en andere 3 weer verkocht op Marktplaats. Het reservewiel koste mij uiteindelijk € 25,--. Als je naar Frankrijk gaat met een thuiskomer hoef je niet naar het zuiden af te reizen en zeker niet met een caravan er achter. Na 200 km. is de band versleten, ben je € 200,-- armer en kun je alsnog de ANWB inschakelen. Mijn reserveband ligt altijd achter in de kofferbak en alleen als er heel veel in moet gooi ik hem er even uit. Heb al een keer lekke band gehad in Frankrijk zonder reserve. Dat wil je niet weer.
Geplaatst door: ® Jan K 
, Datum:
24.05.2026 16:30
En die andere 3 wielen binnen een week weer verkocht op Marktplaats. Ook aan 3 verschillende personen die ook geen reserveband in de auto hadden.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
24.05.2026 21:40
Bij onze Mazda cx3 onder de plank in de kofferbak de hardschuim eruit gehaald (zit gewoon los) dan past daar precies een volwaardig reservewiel in. De sleepbouten in een doek ernaast en klaar.
Geplaatst door: Don 
, Datum:
25.05.2026 04:54
Voor mijn Suzuki Vitara een velg gekocht en daarop een band zonder draairichting laten monteren. Een volwaardig reservewiel dus.
Helaas 2 x lek gereden, 1 x in Zuid Frankrijk en 1 x in Belgie. Heel prettig om zelf redzaam te zijn en snel je weg weer te kunnen vervolgen.
De pechhulp van Suzuki voorziet wel in hulp bij een lekke band, maar dat zal best wel lang kunnen duren.
Natuurlijk zijn er ook tegenstanders van een reservewiel. Zowel voor de trekauto als voor de caravan/vouwwagen/bagagewagen. Ieder zijn keuzes.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
25.05.2026 08:20
Op de snelweg mag je sowieso geen band verwisselen of je auto zelf repareren, maar moet je altijd de nooddienst bellen en naar een reparateur. Als je op een lokale weg een lekke band krijgt geldt dat natuurlijk niet. Ik vind het ook vervelend dat er geen reserveband bij zit, maar er zit wel een reparatieset in de auto. Wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Een nieuwe band kun je natuurlijk op veel plekken regelen, maar dan zal je daar dus eerst moeten komen met je gerepareerde band. Ervaringen daarmee?
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
25.05.2026 11:02
Ik heb run-flatbanden. Met een lekke band kun je daar nog maximaal 350 kilometer mee rijden, met een snelheid van maximaal 80 km/u. Daar heb ik in Frankrijk en België al twee keer profijt van gehad. Je auto moet er wel geschikt voor zijn, de banden zijn wat duurder en kunnen niet gerepareerd worden.
Geplaatst door: MaraM 
, Datum:
26.05.2026 16:53
Wij hebben in de auto én in de caravan een reservewiel.