Route napoleon of alternatief
Geplaatst door: Andre
, Datum:
09.06.2026 11:56
Hallo allemaal! Ook hier komen we steeds dichterbij de zomervakantie en dit jaar word het de provence. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een vouwwagen en route napoleon? Ik weet dat je er met een caravan niet mag komen en dat je er wat langer over doet begrijp ik ook. Ons trekkend voertuig zou het aan moeten kunnen maar ik hoor graag wat recente ervaringen van jullie mbt veiligheid. We rijden met vouwwagen en het schijnt een schitterende route te zijn. Groet andre
Geplaatst door: Johann
, Datum:
09.06.2026 12:16
Wil je veilig en comfortabel met de caravan rijden? Kies dan voor de door de ANWB en experts aanbevolen route via de N75 / D1075 (via de Col de la Croix Haute).Overigens is de N85 niet verboden voor caravans echter het wordt wel afgeraden. Met een vouwwagen zou de N85 geen probleem moeten zijn. Goede reis.
Geplaatst door: Fam bomei
, Datum:
09.06.2026 16:09
wij hebben met de vouwwagen (combi-camp)deze route 2 keer gereden en dit was prima te doen. Dus als dit je een mooie route lijkt om te rijden gewoon doen.
Geplaatst door: Mermaidje
, Datum:
10.06.2026 18:51
We hebben t een paar keer gereden, ook per ongeluk. De laatste keer viel het ons op hoe pittig het voor de auto was. We reden met een bagage aanhanger. Er zijn genoeg alternatieven. Op een drukke dag kan je er echt lang onderweg zijn met veel oponthoud. Succes met t maken van een goede keuze.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
11.06.2026 14:45
Je mag de Route Napoléon (de N85) met een caravan naar het Zuiden rijden, maar het wordt over het algemeen sterk afgeraden. Er geldt geen algeheel wettelijk verbod voor auto-caravancombinaties, maar de weg kent een aantal zeer steile, smalle en uitdagende stukken. Wij hebben de route gereden met een caravan van 1700 kg en een trekauto met automaat en een koppel van 640 Nm. Geen probleem met zo'n sterke auto. Aan het begin van de route is een lange klim van 12% over een afstand van 6 km. Toen wij er reden waren er wegwerkzaamheden en was het steeds optrekken en stilstaan. Dat kan een probleem zijn voor koppelingsplaten en voor trekauto's met een klein koppel. Waarom de ANWB en experts het afraden: Steile hellingen: De route kent stijgingspercentages tot wel 12%. Vooral het stuk direct ten zuiden van Grenoble (bij Vizille en Laffrey) is berucht (Rampe de Laffrey). Richting het zuiden ga je hier steil omhoog, wat veel vraagt van de motor. Let op: de daling vanaf de andere kant (van zuid naar noord) is voor combinaties zwaarder dan 7,5 ton en/of hoger dan 2.6 meter op dit specifieke stuk zelfs officieel verboden vanwege het gevaar op oververhitte remmen en ongelukken. Smalle wegen en rotsen: Op sommige delen is de weg erg smal. Je komt overhangende rotswanden tegen. Als je hier een vrachtwagen of andere caravan als tegenligger krijgt, kan passeren heel erg lastig zijn. Haarspeldbochten: Rondom La Mure en Gap zitten scherpe haarspeldbochten. Dit vraagt om veel stuurwerk en een uitstekende beheersing van de auto-caravancombinatie. Wanneer kun je het wél overwegen? Het rijden van deze prachtige, historische route is alleen een optie als je aan de volgende drie voorwaarden voldoet: Krachtige auto: Je auto moet veel overcapaciteit hebben om met een zware aanhanger tegen steile bergen op te trekken zonder oververhit te raken. Ruime bergervaring: Je weet precies hoe je moet hellingtrekken, hoe je op de motor remt tijdens het dalen en hoe je breed uitzwenkt in scherpe bochten. Geen haast: De route is druk en schiet absoluut niet op. Je doet er soms bijna een hele dag over om het traject te passeren. Het beste alternatief: De D1075 Wil je wel genieten van de prachtige omgeving, maar zonder de klamme handen? Kies dan voor het bekende alternatief: Rij via de D1075 (voorheen de N75) via Monestier-de-Clermont richting Sisteron. Deze weg loopt grotendeels parallel aan de Route Napoléon, maar is veel breder, minder steil en speciaal ingericht voor doorgaand (vracht)verkeer. Dit rijdt een stuk rustiger en veiliger met een zware aanhanger.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
11.06.2026 18:26
Overdrijven en bang makerij Het 2e stuk ,van Digne naar Grasse en het stuk naar zee is veel lastiger als het hierboven beschreven noordelijk stuk Wat klopt is ,goede combi en rij ervaring is nodig Met een vouwwagen is het helemaal goed te doen
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
11.06.2026 19:53
Op dit forum komen wel vaker vragen als: "is weg Dxxx goed te doen?". Het algemene antwoord is: natuurlijk! Want anders zouden al die Franse dorpen niet bevoorraad kunnen worden. Maar ten opzichte van autorijden in de Nederlandse polder, vraagt autorijden in Frankrijk buiten de hoofdwegen inderdaad wel iets meer vaardigheden. De vraagsteller geeft aan dat de auto capabel is in combinatie met de vouwwagen; dan zie ik geen enkel probleem, behalve het met aandacht autorijden. Ik zou zeggen, gewoon doen, het is mooi! Ik heb 11 jaar geleden een verhaaltje over de Roue Napoleon gemaakt (voor een inmiddels wat minder actieve website) en daar sta ik nog steeds helemaal achter:https://www.routenationale.com/en-route/category/route-napoleacuteon
Geplaatst door: Andre
, Datum:
11.06.2026 22:54
Dank voor de antwoorden allemaal! We zullen alles eens bekijken en naast elkaar leggen. 72grande leuk artikel en mooie foto's! Ben er van overtuigd dat het een hele mooie route is met een historische achtergrond. Top!